زن و مرد به عنوان دو صنف از يك نوع، به واسطۀ برابري در انسانيت و در تمام ويژگيهايي كه مقوم انسانيت انسان است، كاملاً با يكديگر مساوي و يكسان ميباشند . از مجموع ويژگيهاي تكويني و تشريعي زن و مرد ميتوان دريافت كه آنان در انسانيت همسان بوده و بر اساس يك هدف مشترك آفريده شدهاند و صرفاً در مقومات جنسيت – يعني زنانگي و مردانگي- و احكام مربوط به آن، ميان اين دو صنف، تفاوت مي باشد. لذا تكليف الهي به هر دو تعلق گرفته و اما نوع تكليف ممكن است به واسطۀ جنبههاي متفاوت آنان، متمايز از يكديگر باشد. تمامي گناهاني كه مجازات هاي معين شده دارد از سوي شارع حد ناميده مي شود و به آن هايي كه مجازات هاي معين شده ندارد تعزير گفته مي شود. در تعداد جرايم حدي بين فقها و مذاهب اسلامي اختلاف فتوا و نظر ديده مي شود. اين حدود عبارتند از:
حد زنا،حدلواط،حد مساحقه ،حد قذف، حد مسكر، حد سرقت و حد محارب
تعزير به معناي تعظيم و توقير است و به معناي تأديب نيز آمده است . از اين رو به تنبيه كمتر از حد نيز تعزير مي گويند. دربيان چگونگي مقدار تعزير اختلاف نظر وجود دارد.
تعزيرتعيين كردن بر امام و نائب امام (عليه السلام) جائز است، بلكه واجب است بر هركسي كه فعل حرامى كند، يا ترك واجبى كند، اگر چه به استخفافى و اهانتى باشد، يا زدن، يا حبس كردن، يا ملامت و سرزنش كردن.
و مشهور آن است كه آن حدّى ندارد، و منوط به رأى حاكم شرع است.
قوانين و مقررات جزايي به عنوان معيار تشخيص اعمال مجرمانه و ضامن نظم و امنيت و اجراي عدالت در جامعه، تا حدودي حس عدالت خواهي انسان را اقناع كرده، فرايند تكامل انسان و جامعه را فراهم ميكند.
در اين ميان با توجه به يكسان بودن مجازات براي هر يك از دو جنس زن و مرد ،تفاوت هايي هم در بيان و اجراي مجازات هاي حدود و تعزيرات براي زنان و مردان در اسلام به خصوص فقه اماميه ديده مي شود.
كليد واژه:جنسيت-حدود-تعزيرات-مجازات
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : مركزي
- : اراك
- : ريحانهالنبي«س»