خلود در دوزخ از منظر قرآن
يكي از مسائلي كه در بحث معاد مورد توجه متكلمين ، مفسرين، فيلسوفان وعرفاي اسلامي قرار گرفته، جاودانه ماندن گنهكاران در دوزخ، پس از حسابرسي اعمالشان در روز قيامت، است.
خداوند خلقت دوزخ را مانند خلقت بهشت، لازم و سودمند دانسته و آن را در رديف نعمات خويش برشمرده است.دوزخ چيزي جز پاداش كردار انسان نيست و كيفر هاي آخرتي همان كيفرهاي تكويني است كه از ناحيه¬ي خود انسان دامن گير او شده و او را در بر مي گيرد.
ما مسلمانان بايد با عوامل خلقت دوزخ ،به ويژه عوامل جاوداني دوزخيان از نگاه آيات قرآن، مانند كفر، شرك، نفاق، ظلم، تكذيب كردن آيات قرآن و.... آشنا شويم تاقدرت بازدارندگي انسانها، براي انجام ندادن گناهان عظيم افزايشيابد؛زيرابا دستيابي به معناي "هميشگي" بر واژه خلود دراين گونه آيات،قصدالهي را انذار و تخويفي بر گنهكاران مي يابيم..
البته در ميان برخي از علماي اسلام، اختلافات عقيدتي در جهت پذيرش خلود يا عدم خلود در جهنم مطرح گرديده، كه باسير تاريخي هر يك از انديشوران سه مكتب اسلامي (اماميه، معتزله، اشاعره) در نظريه خلود،به اجماع آنان وشبهات مهم آن پي مي بريم ونوع نگرش مكاتب اسلامي و اديان مختلف دربارهي جاوداني پس از مرگ و ماندگاري ابدي در دوزخ متفاوت است.
كليد واژه ها:خلود-دوزخ- عوامل خلود- قرآن.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : شاهين شهر
- : نرجسخاتون«ع»