پيامدهاي ربا خواري در قرآن
چكيده
تحقيق حاضر با عنوان پيامدهاي رباخواري از منظر قرآن كريم به هدف شناخت اقسام ربا و حكم فقهي آن و تبيين پيامدهاي رباخواري از منظرقرآن كريم به روش توصيفي- تحليلي گرد آمده است. ربا در اصطلاح فقهى به دو قسم رباى معاملى و رباى قرضى تقسيم مي¬شود كه هرقسم براي تحقّق، شرايط خاصي دارد. ربا در شريعت اسلام از محرّمات به¬شمار آمده و حرمت آن به وسيله¬ي كتاب، سنّت، اجماع وعقل قابل اثبات است. قرآن كريم براى ريشه كن ساختن رباخوارى حكم تحريم را در چهار مرحله بيان كرده است. احاديث بسياري بر تحريم ربا، دلالت دارد. اجماع همه¬ي علماى اسلام بر حرمت رباست و عقل نيز دلالت بر حرمت ربا مي¬كند. بعضي از موارد از حكم كلّي حرمت خارج شده و تحت عنوان مستثنيّات ربا مطرح شده¬اند. بر طبق آيات قرآن، رباخواران در زندگى همچون آدم ديوانه¬اي هستند كه از طريقه عقل و فطرت خارج شده¬اند و سرمايه آلوده به رباي شخص رباخوار به طور كلّي نابود مي¬گردد و رباخواري سودآور نيست. از ديگر پيامدهاي رباخواري محروميّت از صفت توكّل بر خداونداست. رباخواري موجب به¬وجود آمدن اختلاف طبقاتي و باعث برچيده شدن يا ضعف عواطف انسانى مي¬شود. از ديگر آثار سوء رباخواري بر جامعه، به¬وجود آمدن بغض و كينه در بين افراد جامعه است. بنابر آيات قرآن، ربا مصداق بارز ظلم است و بازدارنده¬ي مردم از تلاش¬هاى اقتصادى سازنده است. رباخواري نوعى أكل مال به باطل و درآمدى است بدون دليل عقلى و درآمد حاصل از آن أكل مال به باطل است. رباخواران در جهان آخرت بسان ديوانگان محشور وگرفتار عذاب جاويدان خواهند شد.ربا باعث محق دين فرد رباخوار مي¬شود؛ زيرا چه بسا رباخوار، مستحلّ رباء شده و كافر از دنيا ¬رود. همچنين ربا موجب نابودي اعمال و عبادات مي¬گردد و رباخوار در جهان آخرت، مغضوب و مبغوض خداوند است.
واژگان كليدي: ربا، رباي معاملي، رباي قرضي، پيامد
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : كرمان
- : كرمان
- : فاطميه