مطالعه تطبيقي حقوق كودكان نامشروع در فقه فريقين
چكيده
خداوند درابتداي آفرينش انسان را از دوجنس مرد وزن آفريد.وبراي تداوم نسل انسان ،ازدواج وتشكيل خانواده را به آنها سفارش كردوروش شرعي وقانوني آن را به وسيله پيامبران واولياي الهي براي انسان بيان كرد.وثمره اين ازدواج فرزنداني شرعي وقانوني بافطرتي پاك هستند.ولي روح سركش انسان در بعضي اوقات اورابه گردنكشي فرا مي خواند ومي خواهد برخلاف اين سنت الهي بدون ايجاد علقه شرعي دوجنس مخالف باهم رابطه اي نامشروع برقرار مي كنند.پذيرش كودك حاصل از اين رابطه درخانواده وجامعه مورد ترديداست و تفاوت هايي آنان باكودكان مشروع دارند.
ديدگاه مذاهب وفرقه هاي مختلف نسبت به اين كودكان متفاوت است.گاهي مانندكشورهاي غربي تفاوتي بين حقوق كودكان مشروع وكودكان نامشروع نمي گذارند وگاهي مانند برخي آنان رامستحق مرگ مي دانند وحتي حق زندگي كردن را از آنان مي گيرند.اگر كودك نامشروع متولد شد چه كسي بايد نفقه او را بدهد وسرپرستي اورا به عهده بگيرد نظرات متفاوتي در اين زمينه وجود دارد.
از ديدگاه دين مبين اسلام؛مذاهب خمسه (اماميه،مالكيه ،شافعيه،حنفيه ،حنبليه) انسان از ابتداي وجود واز همان حالت نطفگي حق زندگي دا رد وهيچ كس حق ندارد به ظلم اين حق را از هيچ كس بگيرد . كسي كه حق زندگي راازديگري بگيرد يا بايد قصاص شود يا ديه بپردازد واين بستگي به شرايط دارد.اگر اين كودك فوت كند يا والدينش فوت كنند بين او ووالدينش توارث برقرار مي شود يا خير.
فرزند انسان بايد در اجتماع حضور پيدا كندودرآن به مناصبي مي رسد،ازديدگاه اسلام بعضي مناصب وفعاليت ها را در اجتماع با شرايطي به افراد مي دهد كسي كه مي خواهد امام جماعت براي نماز شود يااينكه شهادتي رادردادگاه ادا كند يا قاضي شود بايد شرايطي راداراباشد اگر اين كودكان رابه قتل برسانند يا اوكسي رابه قتل برساند باتوجه به ديدگاه فقها در قصاص ايشان اختلاف است وفقها نظريات متفاوتي رادر اين زمينه بيان كرده اند.
كليد واژه:فقه تطبيقي،كودك نامشروع ،نسب،ديه،ارث،شهادت،قضاوت
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : تهران
- : تهران
- : كوثر