نقش نگرش‌ها و باورها در رفتار انسان از منظر الميزان

شناسه محتوا : 13317

1394/12/22

تعداد بازدید : 354

چكيده تحقيق حاضر تحت عنوان نقد مباني سكولاريسم در قرآن است در واقع با هدف پاسخگويي به اين پرسش كه: قرآن چگونه تفكر سكولاريسم را رد مي كند و با اين فرضيه كه سكولاريسم داراي چهار مؤلفه ي اساسي است و اين مؤلفه ها براصالت انسان و مشاهده ي حسي و تجربي استوار است. قرآن كريم با نقد علم معطوف به تجربه، عقلانيت تجربي، انسان محوري و آزادي و تسامح آن ها را رد مي كند و چنين تفكري را باطل مي داند. اين رساله در جهت بررسي اين فرضيه تدوين شده است و داراي بخش هاي ذيل مي باشد: بخش اول: با عنوان كليات براي آشنايي با چهارچوب نظريه موضوع و مفاهيم اصلي و كليدي تقرير شده است. بخش دوم: به بيان تفكر سياسي اسلام و مباني سكولار پرداخته است. بخش سوم: به نقد مباني سكولاريسم از ديدگاه قرآن اشاره دارد. در بخش چهارم: به جمع بندي ، نتيجه گيري و پيشنهاداتي در اين زمينه اختصاص يافته است. در پايان بايد اضافه نمود كه با اثبات فرضيه ي رد مباني سكولار در قرآن نتايج زير به دست آمد: 1- علم گرايي قلمروي هستي را به عالم ماده محدود كرده و از عالم ماوراء طبيعت و آخرت غفلت ورزيده در حالي كه پيشرفت علوم موجب مي شود كه علم جايگيزين خرافات و كج فهمي ها شود نه آن كه به جاي دين و ارزش هاي ديني بنشيند. 2- تنها با استفاده از عقل نمي توان به سعادت دنيا و آخرت نائل شد و عقل انسان براي تدبير زندگي دچار اختلاف و تناقض بسيار است و بايد در كنار آن به دين و قوانين آن متوسل شد. 3- در مكتب اومانيسم اصالت از آن انسان است و اصالت را از خالق سلب و به مخلوق مي دهد حال آن كه انسان براثر پيوستگي به اين درياي نامتناهي است كه مدد مي گيرد و خود را به مركز كمال مي رساند. 4- آزادي مفهوم دل نشيني است اما آزادي از چه و براي چه؟ اگر به معناي رها شدن به حال خود است جنبه منفي دارد زيرا خواسته هاي نفساني موجب نابودي انسان هستند گرچه او را از الزامات بيروني برهاند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : كرمان
  • : كرمان
  • : فاطميه