احکام مترتب بر آرایش و زینت در اسلام
چكيده
بايد اعتراف نمود كه گرايش انسان ها به سوي زيبايي و آراستگي و نيز پيراستگي از پليدي ها يك نياز كمال خواهانه است كه در سرشت انسان نهاده شده و همين امر سبب گرايش دختران و پسران به سوي فرهنگ ها و مدل هاي گوناگوني شده كه نيك و بد آن آميخته بهم، در قالب هاي زيبا به آنها عرضه مي شود. و اين سبب تغيير رفتار ها و نگرش هاي آنان مي گردد . و اگر اين نياز بر اساس مباني ارزشي و فرهنگ ديني پاسخ داده نشود نسل هاي پيسين به سراغ فرهنگ بيگانه رفته و آن را به همراه ديگر آموزه هاي آن و خارج از حد و مرزهاي ديني بدست مي آورند. و از سوي ديگر موضوع آرايش و پيرايش بانوان و بايسته ها و نبايسته هاي آن ، در نشاط جسمي و روحي بانوان و استحكام خانواده ها و سلامت جامعه نقش بسياري دارد .
اين نوشتار نگرش قرآن شريف و احاديث مربوط به آرايش و زينت را مورد بررسي دقيق قرار داده و به بررسي و كاوش در باره زيورها و آرايش هاي گوناگون زمان ائمه معصومين پرداخته وبا توجه به اين اخبار ، احكام و فتواهاي فقيهان در باره زيور و آرايش هاي امروزين را به بحث گذاشته است .و در مجموع به اين ديدگاه رسيده كه در فرهنگ اسلام نه تنها برنامه ها و دستورات جامع ومتنوعي براي آرايش و پيرايش و زيباگرايي انسان تعريف شده است. بلكه ضمن توجه به سرشت زيبا گرايي بانوان، عفت و پاكدامني را در درجه نخست از اهميت قرار داده و براي آن حد و مرزهايي تعيين نموده . كه اين حد و مرزها را تعريف نموده.
واژگان كليدي :
زينت ، زيور ، آرايش ، پيرايش، حداد ، تبرج ،
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : معصوميه