کشف و شهود عرفانی از نگاه قرآن و سنت
چكيده
از نگاه اسلام كشف و شهود يكي از انواع معرفت است كه با تعابيري مثل علم لدني آمده است و در اسلام داراي ارزش معرفتي بسيار بالا است زيرا حقايق و اسرار عالم هستي بدون واسطه از حق دريافت ميشود و در عاليترين مرتبه به مقام فناء في الله ميرسد.
ابزار ادراكي اين معرفت قلب صاف و خالي از حجابها است. قلب همان روح واصل انسان است كه از عالم بالا نزول كرده و در سير نزولي محدود به حدود ذاتي گشته و محجوب به حجابهاي ظلماني و نوري گرديده است. حجابهاي ظلماني مربوط به عالم ماده و تعلقات مادي است وحجب نوري مربوط به عالم ماوراء و مراتب آن است.
انسان براي رهايي از اين حجب و برگشت به اصل خود كه مقام احديت است بايد از تعلقات مادي دل كنده و مراحل سير و سلوك كه از جانب حق آمده طي كند تا وارد عالم نور گردد. در اين مرتبه سالك به اندازه ظرفيتش حق را در مجالي نوري شهود ميكند. انسان در اين مرحله بايد در سير و سلوكش تلاش كند تا از مراتب نوري گذشته به مرتبه حق وارد شود و به فناء في الله نائل آيد.
مكاشفات سالك هميشه رحماني نيست بلكه گاهي بر اثر رياضتهاي ناقص و غيرشرعي مكاشفات شيطاني نصيبش ميشود براي تشخيص مكاشفات حق از ناحق ملاكهايي از قبيل مطابقت با عقل و شرع و...وجود دارد .
تحقيق حاضر مشتمل برسه فصل است، در فصل نخست مفاهيم اساسي تحقيق در لغت و اصطلاح بيان ميشود. در فصل بعد به ارزش معرفتي مكاشفهي عرفاني پرداخته و ملاكهاي تشخيص كشف صحيح از غيرصحيح بيان ميشود و در فصل آخر موانع كشف كه همان حجب ظلماني و نوري است بررسي ميشود و در نهايت راههاي وصول به آن را بيان ميكند.
كليد واژه: مكاشفه، رؤيت، لقاءالله، عرفان، كشف و شهود
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : يزد
- : ميبد
- : حضرتزهرا«عليهاالسلام»