سیر طرح اسما و صفات قرآن در قرآن
خداي متعال در قرآن حداقل با دو گروه از مخاطبان سخن گفته است. گروه اول كساني هستند كه خطابات مستقيم قرآن متوجه آن¬ها بوده و تغيير و تحول ايشان هدف اوليه نزول كلام الله بوده است. گروه دوم كساني هستند كه بعد از آن¬ها آمده و با ايفاي نقش¬هاي مشابه گروه اول، به طور طبيعي مشمول احكام آنان شده¬اند. سرايت احكام اين گروه به مخاطبان دوم با استفاده از قاعده جري و تطبيق صورت مي¬گيرد. قرآن در آغاز نزول، با شبهه افكني مشركان براي ايجاد ترديد درباره حقانيت آن مواجه شده است. در برابر اين رويكرد، از جايگاه آسماني قرآن و نزول آن به اراده خدا و به واسطه جبرئيل با كاربست صفات متناسب با اين وضعيت دفاع شده است. عناويني مانند قول فصل، فرقان و كتاب در خطاب به مؤمنان در اين دوره، بر مراحل رشد آگاهي و تلقي درست اين گروه از قرآن توجه مي¬دهد. از ديگر سو تا زماني كه وحي نازل شده بر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)، هويت جمعي به خود نگرفته است، از واژه حديث و قول براي اشاره به آن استفاده ¬شده و يادكرد از كلام الله با نام¬هاي قرآن و كتاب به آينده موكول شده است. كاربرد برخي صفات مانند حديث و قول در سور مدني كاهش چشمگيري يافته و كثرت استفاده از نام كتاب و آيات الهي در خطاب به مؤمنان را شاهد هستيم. حكمت اين گسترش را بايد در جامعه¬سازي قرآن و نظام بخشي به هويت جمعي مؤمنان در مدينه جويا شد. در اين دوره نام كتاب كه به احكام و قوانين الهي اشاره دارد و غالبا در خطاب به مؤمنان به كار گرفته مي¬شود، با هدف سامان دهي جامعه ايماني تناسب كامل دارد. در مرحله پايش و مراقبت نيز كه احتمال انحراف اهل ايمان وجود دارد، از اسماء و اوصاف مناسب اين مرحله استفاده شده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : معصوميه