استاد رضانژاد در ابتدا به زمینه ها و عوامل پیدایش فرقه ها اشاره نمودند و بیان داشتند با ظهور هر دین به دلیل گرایش اقوام گوناگون به آن، و فاصله گرفتن پیروان با آورنده، برداشت ها و عقاید مختلفی در آن پدید می آید که به طور طبیعی، تعدد و تنوع گروه های داعیهی دینداری، حاصل آن، خواهد بود. در عصر رسالت تا زمان حضور پیامبر اکرم (ص) فرقه ای وجود نداشت و پس از رحلت آن حضرت، تقسیم بندی فرقه¬ای شکل گرفت. از علل شکل گیری آن به عنوان ذیل اشاره نمودند:
1. قضیهی آوردن قلم و کاغذ جهت نوشتن آخرین وصیت از سوی رسول خدا (ص)
2. مسئلهی رحلت پیامبر (ص) یا زنده بودن آن حضرت
3. محل تدفین پیامبر (ص)
4. امامت و مسئلة جانشینی
5. ...
در ادامه استاد به شرح زندگی و برخی عقاید شیخ احمد احسایی (شیخیه)، انحرافات عقیدتی شیخیه اشاره نمودند و مهم ترین عقاید نقدپذیر شیخیه را در رابطه با معراج پیامبر (ص)، حکم تباهی کالبد در قبر؛ نسبت به پیامبر و امامان (ع) ، معاد جسمانی و توضیحاتی دربارة بدن هورقلیایی همچنین دیدگاه آنها در رابطه با حیات حضرت مهدی (عج) و نیز توضیحاتی در رابطه با زندگی و غیبت امام زمان (عج) بیان داشتند. و هر یک از آنها را تحلیل و نقد نمودند.
استاد رضانژاد بعد از بیان آراء شیخیه و نقد آن به چگونگی شکل گیری بابیت از سوی علی محمد شیرازی و ادعاهای آنان پرداختند از جمله: ادعای بابیت، ذِکریت، مهدویت و در نهایت ادعای رسالت.
به علت همین ادعاهای منحرف علما با میرزا علی محمد به اعتراض و مناظره برخواستند و در نهایت به قتل وی فتوا دادند. از جمله عقاید منحرف و غیرتوحیدی بهائیت ادعای نبوت برای محمد علی باب بود که استاد رضانژاد با پرداختن به مسئله خاتمیت پیامبر اسلام (ص) به نفی باب و بابیت پرداختند و دلایل بابیان و بهائیان در رابطه با نفی خاتمیت و ادعاهای دروغین آنها، را با توجه به استدلال های قرآنی و بررسی واژه «نبی» و «رسول» به بی اساس بودن ادعاهای بابیت پاسخ داده و رد کردند.
سپس استاد رضانژاد به نحوه شکل گیری بهائیت توسط میرزاحسینعلی بهاء و سایر رهبران بهائی از جمله عباس افندی اشاره کرد. در ادامه به آیین ها و باورهای بهائیان اشاره نموده و فهرستی از اعتقادات و احکام آنان را بدین گونه معرفی نمود:
1. تحّری حقیقت
2. تساوی رجال و نساء
3. نیاز عالم به نفثات روح القدس
4. وحدت عالم انسانی
5. دین، سبب الفت و محبت جمیع
6. پلورالیسم دینی (یکی بودن اساس جمیع ادیان الهی)
7. ترک تعصّبات
8. مطابقت دین با علم و عقل
9. تعدیل معیشت عمومی
10. تعلیم و تربیت عمومی
11. وحدت لسان وخط
12. صلح عمومی و محکمة کبری
استاد رضانژاد درباره ارتباط بهاییان دنیا با رژیم اشغالگر فرمودند، یهودیان و بهائیان با یکدیگر همبستگی تام و تمام داشته و یکدیگر را از ابتدا به رسمیت شناختند و امروزه بهائیت بدون رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی ندارد. همچنین ایشان اجمالاً به رابطه استعمار انگلیس و بهائیان پرداخته و چگونگی گرایش سران بهائیت به آمریکا و حمایت آمریکا از آنان را مورد اشاره قرار داد. ایشان همچنین به تلاش غرب برای جلوه دادن فرقه ضاله بهائیت در ردیف ادیان الهی اشاره نمود.
در پایان، منابع مطالعاتی بیشتر جهت پژوهش به علاقه مندان معرفی شد.