حجت الاسلام والمسلمین افتخاری در این کار گاه بعد از مرور مبحث جلسه ی قبل در مورد انتخاب موضوع و رفع ابهات طلاب در این باره، به مرحله ی طرحنامه نویسی پرداخت وگفت در سیر نگارش تحقیقات پایانی هر طلبه برای اینکه بتواند به طور رسمی نگارش تحقیق را شروع کند؛ می بایست دو طرحنامه بنویسد . طرحنامه ی اجمالی تحقیقات پایانی که در ابتدا و بعد از انتخاب موضوع نوشته می شود و طرحنامه ی تفصیلی که بعد از تصویب موضوع وتایید طرحنامه ی اجمالی از سوی مدیریت استان، توسط طلبه نوشته می شود.
وی گفت در طرحنامه ی اجمالی وتفصیلی تعریف و تبین موضوع اهمیت زیادی دارد، تبیین صحیح موضوع نشان دهنده ی تسلط طلبه بر موضوع انتخابی است و هر چه محتوای این بخش قوی تر باشد طلبه گزینه های دیگر طرحنامه را بهتر خواهد نوشت. برای داشتن محتوای قوی در تعریف و تبیین موضوع، طلبه می بایست کتب مورد مطالعه ی خود را بیشتر کند . هرچه مطالعه بیشتر باشد وهرچه کتابهای مرتبط با موضوع متنوع تر باشد؛ تعریف وتبین غنی تر وطلبه در نگارش پیشینه بهتر می تواند عمل کند، در تعریف وتبین، طلبه باید در ابتدا موضوع خود را تعریف و منظور خود از این موضوع را بیان و چیستی موضوع، قلمروو ابعاد بحث را مشخص کند.
افتخاری بعد از بیان تبین موضوع به پیشینه پرداخت وگفت طلبه با مطالعه ی کتب متنوع قدرت تحلیل کتاب ها را خواهد داشت و در این قسمت باید برخی کتاب ها را تحلیل ونقد خود را به آنها وارد کند و بیان کند که در تحقیق خود چه کاری انجام خواهد داد.ایشان در توضیح سوال اصلی گفت : سوال اصلی باید به گونه ای باشد که کل تحقیق در جواب آن بیاید. وی در بیان اهمیت وضرورت تحقیق ،اهداف وفواید تحقیق بیان کرد که این دو ارتباط مستقیم با هم دارند و هدف تحقیق بر اساس ضرورت تحقیق نوشته می شود وهدف همان ثمره ی تحقیق است که قرار است محقق در پایان نگارش تحقیق به آن دست یاید.
استاد داور حوزه های علمیه از جمله مواردی که به توضیح آنها پرداخت فرضیه وپیش فرض بود .فرضیه پاسخ ابتدایی واحتمالی به سوال اصلی تحقیق است وفرق آن با پیش فرض در این است که پیش فرض پاسخ های به اثبات رسیده ی تحقیق است که محقق در نگارش تحقیقات خود به آنها نیازمند است.بدون وجود پیش فرض نگارش تحقیق چند برابر می شود زیرا در ابتدا باید پیش فرض ها اثبات گردد تا محقق بتواند تحقیق خود را بنویسد.
افتخاری در توضیحات موارد فوق، مثالها و موضوعات متنوعی را مورد بررسی قرار داده و در پایان جلسه، روش تحقیق را بنا به نوع وموضوع و شیوه ی جمع آوری مطالب بیان کرد؛ سازماندهی تحقیق را به طور کامل با موضوعات مختلف از جمله سیره ی تربیتی امام حسین (علیه السلام) وفصل بندی این موضوع برای طلاب توضیح داد.