نکاتی در خصوص مدیریت اجرایی کانون های پژوهشی

شناسه خبر : 26216

1395/02/09

تعداد بازدید : 1007

نکاتی در خصوص مدیریت اجرایی کانون های پژوهشی

ایجاد کانون

کانون با داشتن شرایط زیرتشكيل مي­شود:

1.  مکان  مناسب براي فعالیت اعضا؛

 2.  تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری؛

3.  دسترسی به اساتید  متعهد و مجرب و متخصص در رشته هاي مطالعاتی با تأیید شورای پژوهشی مدرسه؛

4. حداقل 8 نفر متقاضی عضویت در مدارس دارای کمتر از 50 نفرطلبه ، 12 نفر در مدارس بین  50 تا 100 نفر و 15 نفر در مدارس بالای100 نفرطلبه.

معاونان محترم پژوهش پس از  مطالعه دقیق آیین نامه کانون ها ی پژوهشی و آگاهی از شرایط تشکیل ، اهداف و  نحوه مدیریت و ... در صورتی که مدرسه دارای سه شرط اول بود  با کسب اجازه از مدیر مدرسه علمیه اقدام به تشکیل کانون می کند و در جلسه عمومی همه طلاب را نسبت به این تشکل طلبگی آگاه و از طلاب مستعد و علاقه مند به تحقیق که امکان مشارکت حداقل دو ساعت در هفته در برنامه های کانون را دارند و نیمسال اول پایه اول(ورودی دیپلم) و پایه اول (ورودی سیکل) را با موفقت به پایان رسانده اند،  جهت عضویت در تشکل ها دعوت می کند.

در صورت متقاضی بودن حداقل 8 نفر در مدارس کمتر از 50 نفر طلبه ،12 نفر در مدارس بین  50 تا 100 نفر طلبه و 15 نفر در مدارس بالای100 نفرطلبه ، جلسه ای با اعضای متقاضی برگزار شده و آیین نامه در اختیار آنان قرار می گیرد تا پس از مطالعه آیین نامه و آشنایی با ضوابط و مقررات کانون ، به تشکیل رسمی آن اقدام نمایند.

اعطای مجوز راه اندازی و فعالیت کانون به عهده مدیر مدرسه است و پس اخذ مجوز، کانون با محوریت طلاب، زیر نظر شورای پژوهشی مدرسه فعالیت می کند.

 

تشکیل اولین جلسه اعضای کانون

در اولین جلسه کانون تمامی متقاضیان عضویت شرکت می­کنند. معاون پژوهش اهداف، وظایف ، نحوه مدیریت کانون و برنامه ها و فعالیت های مورد انتظار از کانون را تبیین و به اطلاع اعضا می رساند.

 

با توجه به اینکه پس از تشکیل کانون، اداره آن به عهده دبیر کانون است بنابراین لازم است در همان جلسه اول عوامل کانون انتخاب شوند.

عوامل کانون عبارت است از

·        هسته مرکزی شامل 5 نفر عضو رسمی و 2 نفر علی البدل

·        دبیر کانون که از میان هسته مرکزی انتخاب می شود.

 

کسانی که می خواهند در کانون به عنوان اعضای هسته مرکزی و دبیر فعالیت کنند لازم است با مطالعه دقیق آیین نامه کانون نسبت به وظایف خود مطلع شده و مسئولیت در کانون را آگاهانه بپذیرند.

لازم به ذکر است وظایف هر کدام از اعضای کانون به طور مفصل در آیین نامه کانون آمده است.

 

اداره کانون پژوهشی

پس از انتخاب دبیر ، اداره کانون به عهده وی است و معاون پژوهش مدرسه علمیه نقش حمایت، نظارت و پشتیبانی بر کانون را دارد.

دبیر کانون سالانه در جلسه عمومی مدرسه برنامه های کانون را به اطلاع طلاب رسانده و ثبت نام از متقاضیان جدید عضویت در کانون را انجام می دهد.

ابتدای هر سال تحصیلیهسته مرکزی با هماهنگی دبیر تشکیل جلسه داده و برنامه های کانون در سال جدید تحصیلی را بررسی و تصویب می کنند.در تنظیم برنامه سالانه کانون ها به حداقل حضور دو ساعته اعضا در هفته توجه شود و برنامه ها خارج از توان و وقت اعضا تنظیم نشود.

دبیر کانون برنامه بودجه سالانه را تنظیم و پس از تایید هسته مرکزی به معاون پژوهش ارائه می نماید . مدیر مدرسه در باره بودجه پیشنهادی کانون اعلام نظر می کند.پس از تخصیص بودجه کانون می تواند فعالیت هایی که نیاز به بودجه دارند را انجام دهند.

البته نبود بودجه نباید مانع از فعالیت کانون شده و آنان را در رسیدن به اهداف خود باز دارد . هنر اعضای فرهیخته کانون پژوهشی اینست که بیاندیشند و راه های ادامه فعالیت خود را حتی با نبود امکانات شناسایی کنند.

جدول زمان بندی برنامه های مصوب توسط دبیر کانون در اختیار تمامی اعضای کانون قرار می گیرد.

هسته مرکزی در انتهای هر سال تحصیلی موظف است گزارش عملکرد سالانه کانون را بررسی و تایید و به اطلاع معاون پژوهش مدرسه علمیه ارائه نماید.

 

فعالیت های کانون

·        فعالیت کانون می تواند درون کانونی یا برون کانونی باشد. در فعالیت های درون کانونی اعضای کانون در صدد کسب مهارت های پژوهشی هستند و ماکتی از کارهای واقعی پژوهشی در آن اجرا می شود و انجام محتوای فاخر و پربار علمی توقع نمی رود.اما اگر تصمیم به برگزاری فعالیتی خارج از محدوده کانون در سطح مدرسه  و ... داشتند لازم است به تمامی استانداردهای موجود در آن فعالیت ملتزم باشد. مثلا اگر در درون کانون توسط اعضای کانون کرسی آزاد آندیشی برگزار شود که ارائه دهنده ، ناقد و  دبیر از خود اعضای کانون است در این صورت توقع ارائه محتوای علمی فاخر نمی رود اما اگر کانون تصمیم به برگزاری کرسی آزاد اندیشی در سطح مدرسه داشت در این صورت مدیریت اجرای برنامه به عهده کانون است اما بقیه ارکان کرسی طبق نظام نامه مصوب کرسی های آزاد اندیشی مرکز مدیریت لازم الاجراست.

·        در برنامه هایی که کانون برای اعضای خود در نظر می گیرد اگر نیاز به دعوت از اساتید باشد. دبیر کانون پس از مشورت با معاون پژوهش مدرسه ، شناسایی  و برای تایید به شورای پژوهشی مدرسه اعلام می کند.پس از تایید استاد در شورای پژوهش مدرسه ، دبیر کانون اقدام به دعوت از استاد می نماید.شورای پژوهش مدرسه شامل معاون پژوهشی و چهار نفر از اساتید در گرایش های مختلف علوم حوزوی است.در صورت نبود شورای پژوهش در مدرسه تایید اساتید به عهده شورای پژوهش استان است.

·        سیرهای مطالعاتی پیشنهادی از طرف مرکز مدیریت به دو صورت عمومی و تخصصی ارائه شده است که شایسته از در یک زمانبندی مناسب سیر عمومی توسط تمامی اعضا مطالعه شود. سیرهای تخصصی به تناسب علاقه مندی طلاب به صورت گروه های چند نفری تشکیل و طبق برنامه ارائه شده در سبد برنامه ای کانون جلسات خود را نتنظیم نمایند. در صورت عدم دسترسی به منابع پیشنهادی دبیر کانون می تواند درخواست ارائه منابع مشابه را از شورای پژوهش مدرسه داشته باشد. همچنین در صورت تقاضای اعضای به سیر های جدید دبیر کانون پیشنهاد مذکور را به شورای پژوهش مدرسه ارائه می کند.

·        در صورت طراحی سیر های مطالعاتی جدید لازم است قبل از اجرای سیر ،ضرورت و اهداف سیر و مدل طراحی و منابع پیشنهادی به معاونت پژوهش مرکز اعلام و تایید نهایی اخذ گردد.در طراحی سیرهای جدید این نکته حائز اهمیت است که سیر مطالعاتی حول محور یک مساله یا موضوع طراحی می شود بنابراین سیر مطالعاتی شهید مطهری (ره) که در موضوعات مختلف است جزء برنامه کانون قرار نمی گیرد البته هر کدام از آثار ارزشمند شهید بزرگوار می تواند در سیر های مختلف  بر اساس موضوعات قرار می گیرد.

·        کانون های مدارس هم جوار می­توانند در تعامل با هم برنامه های مشترکی را تدارک ببینند  این امر در صرف هزینه و وقت صرفه جویی نمایند.

·        در شبکه کوثر نت گروه تشکل های پژوهشی جهت تعامل دبیران کانون ها راه اندازی شده است این شبکه می تواند یکی از بهترین فضا ها برای ارائه پرسش و پاسخ ها درباره مدیریت کانون ها و ارائه ایده ها و برنامه های کانون ها باشد. و ارتباط موثری بین دبیران تشکل های سراسر کشور برقرار نماید.

·        وبلاگ مرکزی کانون ها و انجمن های پژوهشی نیز جهت ارائه آخرین فعالیت های تشکل های پژوهشی و اخبار و محصولات پژوهشی تشکل ها راه اندازی شده است که می تواند در ارتقا سطح فعالیت ها و آشنایی تشکل ها از فعالیت های دیگر تشکل ها مفید باشد.

    اخبار مرتبط