ویدا ملازاده تبریز، صادقیه

شناسه خبر : 14079

1393/06/17

تعداد بازدید : 1341

ویدا ملازاده تبریز، صادقیه

زندگی نامه علمی

تحصیلات

وضعیت فعلی تحصیلی: پایه‌ی چهارم

آثار پژوهشی

پایان یافته

مقالات: غنا وموسیقی در فقه

در دست انجام

مقالات: راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی در آیات وروایات

امتیازات و تشویقات

کسب رتبه ی اول پژوهش استانی در مسابقات رشد2؛
کسب رتبه ی دوم کشوری در مسابقات رشد2؛
شایسته ی تقدیر در پنجمین جشنواره‌یعلامه حلی.

زبان

زبان عربی:       متوسط □              خوب ■               عالی □     
انگلیسی:         متوسط ■              خوب □               عالی □

گرایش‌های مورد علاقه

اجتماعی■           سیاسی□         فقهی ■                      کلامی■              قرآنی■
تاریخی□             فلسفی□           اخلاقی- تربیتی■            روانشناسی□
 

چکیده

عنوان: غنا و موسیقی در فقه اثناعشری
در اصطلاح فقهی، موسیقی و غنا با یکدیگر تفاوت دارند. غنا عبارت از آوازی است که از حنجره بیرون بیاید و در گلو چرخانده شود و در شنونده حالت سرور وجد ایجاد کند و مناسب مجالس لهو و خوش گذرانی باشد، اما موسیقی، آهنگی است که از آلات و ابزار پدید آید.
دلایل اصلی حرمت موسیقی، آیات قرآن کریم و روایات اهل­بیتDمی­باشد. از میان آیات قرآن، می­توان به آیات 72 سوره­ی فرقان، 30 سوره­ی حج و 3 سوره­ی مؤمنون اشاره کرد. با استناد به روایات، مراد از واژه­های  «قول زور» و «لهو» و «لغو» در این آیات، غنا می باشد.
با توجه به برخی روایات می­توان مواردی هم چون گرایش انسان به فحشا و منکرات و غفلت از یاد خدا را از ادله­ی حرمت موسیقی نام برد.
از آن جا که غنا به معنای کشیدن صدا و هرگونه آواز استعمال شده است، همه­ی فقها،  «لهوی بودن» را از قیود غنا حرام می­دانند و برخی نیز قید  «مطرب بودن» را به آن افزوده اند.
از نظر فقهای پیشین و معاصر، غنا و موسیقی و استفاده از ابزار و وسایل آن حرام است.
به نظر می رسد غنا از پدیده­های اجتماعی است که با تفاوت جوامع، تغییر می­کند و بستگی به شرایط مختلف مکانی و زمانی دارد. هم چنین متون دینی، غنا را آن گونه تعریف نکرده­اند که حقیقت و ماهیت آن معلوم گردد.
کلید واژگان: فقه، موسیقی، غنا، لهو، لغو، طرب.

 

اخبار مرتبط