نشست پژوهشی- فرهنگی مشارکتی با عنوان «نقش پژوهش در پیشرفت تبلیغی طلاب» توسط مدرسه علمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها رفسنجان برگزار شد.
در این نشست که با همکاری مدارس: نرجسیه رودان، حضرت رقیه سلام الله علیها برازجان، کوثر بندر لنگه، فاطمیه کهنوج، حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان، موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب سلام الله علیها رفسنجان، ریحانه النبی رفسنجان، الزهرا شهربابک، موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه بوشهر، در تالار پژوهشی سامانه مدرس و با حضور سرکار خانم دکتر ماهروزاده برگزار شد، در ابتدا استاد به بیان تعریفی از پژوهش و تبلیغ پرداخت و افزود: پژوهش فرایند رسیدن به راه حل های قابل اطمینان ازطریق گردآوری،تحلیل وتفسیرداده ها به گونه ای برنامه ریزی شده ونظام منداست.
همچنین تبلیغ درمفهوم کلی آن عبارت است از: رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظورایجاد دگرگونی دربینش ورفتاراو و برسه عنصراصلی پیام دهنده ، پیام گیرنده ومحتوای پیام، مبتنی است.
در ادامه خانم ماهرو زاده به ضرورت تبلیغ دین از بعد عقلی و دینی پرداخت. ایشان با بیان احادیثی از حضرات معصومین علیهم السلام ضرورت، عناصر تبلیغ و محورهای مهم در تبلیغات دینی را برای مخاطبین تشریح نمود. وی خصوصیات مهمی رابرای مبلغ برشمرد و افزود مبلغ باید:
1. نگاهی قدسی به کارعلمی وتبليغي داشته باشد.
2. دغدغه کشف حقيقت و رساندن به مخاطب داشته باشد.
3.هدفش کسب وجاهت اجتماعی ونام يا نان نباشد.
4. بنيه علمی مطلوب متناسب به مخاطبان داشته باشد .
خانم ماهروزاده در این نشست، نقل مطالب بدون پژوهش، غيراستدلالی بودن، نداشتن استناد دقيق، نداشتن پشتوانه عقلی، عملی ودينی واستناد به شنيده ها، استناد به خواب ها و مکاشفه هایی که به هيچ وجه حجت شرعی ندارد، به جای تکيه برنص صريح يا برهان قاطع عقلی ودينی، ناتوانی سخنران درگزينش موضوع زنده، جذاب، مفيدو همساز با واقعيت های موجود و...، را از آسیب هاي تبلیغ وآفت های فرهنگی در جامعه دانست که تمامی این ها جهل گسترو جاهل پروراست.
ایشان در ادامه به معرفی ابزارهاي پژوهشی پرداخته و افزود: پژوهش زمینه ساز شناسایي نیاز مخاطبان است
و تقويت مهارتهای زيرازدستاوردهای تبليغ پژوهش محوراست:
1.مشاهده وپرسشگری
2. جستجوی اطلاعات درکتاب و سایرمنابع؛
3.طراحي محتوای تبليغ؛
4.استفاده ازابزار مناسب جهت گردآوری اطلاعات؛
5. تفسيرو تحليل داده ها، مقایسه، توضيح؛
6. تبادل نتایج؛
7. استفاده ازتفکر منطقي وانتقادی.