خانم رقیه یوسفی با استناد به روایات، دانایی را ریشه همه خوبی ها و نادانی را ریشه همه بدی ها دانسته و گفت: مطالعه، نوعی آگاهی است که انسان از طریق خواندن مکتوبات اعم از روزنامه، مجله،کتاب، به دست می آورد. مطالعه، در واقع نگریستن و دقت نظر در چیزی برای فهمیدن و آگاهی یافتن از آن است.
وی در ادامه با بیان اینکه مطالعه در صورتی ثمربخش خواهد بود که از دو عامل علاقه به موضوع مطالعه و کاربرد فنون مطالعه استفاده بهینه شود و مطالعه واقعی در صورتی محقق خواهد شد که فهمیدن و درک مطلب خوانی بدون کمک دیگران در آن دیده شود.
معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) خلخال، انگیزه را نیرویی برای تشویق انسان به کار و فعالیت دانست و افزود: علاقه، نیاز، در دسترس بودن کتاب، توجه به توانمندی، تسلط بر نفس و تلقین مثبت و رهایی از تلقین منفی، آشنایی با آثار مطالعه، مطالعه فعال و ... از عوامل ایجاد انگیزه برای مطالعه می باشد.
مدرس مدرسه علمیه، ضمن بیان این نکته کلیدی و مهم که تا زمانی که افراد هدف خویش از مطالعه را معین نکرده باشند، نمی توانند وارد مباحث مهم دیگری مانند برنامه ریزی صحیح و داشتن سیر مطالعاتی شود ؛تاکید کرد ابتدا بایستی فرد هدف خویش از مطالعه را مشخص کند تا بتواند به نتیجه مطلوب که مطالعه نظامند تحول محور هست، دست یابد، چرا که انتخاب هدف اولین و مهم ترین اقدام برای شروع مطالعه ای است که می تواند ضمن استمرار داشتن ، دانایی را هم برای فرد به ارمغان بیاورد.