موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه البرز از برگزاری نشست علمی با عنوان » ارزش علم و عالم » با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محدر در اختتامیه جشنواره علمی- پژوهشی اساتید و همایش فرق انحرافی و جریان های انحرافی نوظهور بصورت مجازی خبرداد.
دکتر محدر بیان کردند : یکی از فضائل و ارزش های اخلاقی مهم در نظام اخلاقی اسلام که دارای اهمیت فراوان است فضیلیت علم و علم آموزی می باشد .در بیانی پیامبر گرامی اسلام در خطاب به ابوذر فرمود : ساعتی نشستن در جلسه علمی در نزد خداوند متعال از دوازده هزار بار ختم قرآن محبوب تر است . و در روایت دیگر می فرماید : جلسه علمی برتر است از دوازده هزار تشیع جنازه شرکت کردن هست . لذا در بیان علم و عالم جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد . قرآن می فرماید : در قالب استفهام انکاری که آیا عالم با غیر عالم برابر است ؟ پس ارزش علم و عالم با هیچ جیز دیگر قابل مقایسه نیست .
در ادامه بیان کردند : علم و علم آموزی ارزش مطلق ندارد و تنها چیزی که در نظام اخلاقی اسلام دارای ارزش مطلق است ایمان و تقوا هست و مابقی فضایل ارزش نسبی دارند و نسبت به تقوا و ایمان سنجیده می شوند . امام صادق علیه السلام می فرماید : یکی از شرایط فضلیت عالم این است که عالم به زمان باشد ، بنابراین کسی که عالم به زمانه باشد مورد هجوم شبهات قرار نمی گیرد . لذا شناخت مسائل جامعه ، شناخت مسائل سیاسی ، اجتماعی جامعه و شناخت شرایط سیاسی جهان و اوضاع بین الملل یکی از شرایط فضلیت مندی علم و عالم هست این شناخت باعث می گردد تا شرایط سیاسی اجتماعی جامعه را تحلیل کند و دچار اشتباه نشود و هدف طراحان شبهات را بهتر بشناسد . پس عالم به شرطی از فضلیت علم برخوردار است که عالم به زمانه باشد مانند مقام معظم رهبری
مدیریت محترم حوزه علمیه در ادامه افزودند : علم زمانی فضلیت دلرد که بر مبنای تقوا باشد . علم بدون تقوا مضر است . در طول تاریخ بسیار از عالمان بی تقوا ضربه خورده ایم و بزرگترین جنایت را عالمان چه دینی چه غیر دینی در حق بشیریت مرتکب شده اند . بنابراین اگر علم همراه تقوا نباشد ضد ارزش محسوب می شود .اگر عالم با مادیات علم را بسنجد و تابع هوای نفس باشد قطعا ضرر کرده است . امام حسن عسگری می فرماید :خطر عالم بر این امت از خطر یزید و لشکر یزید بیشتر است . زیرا یزید جسم را می کشد و عالم منحرف و فاسد روح را می کشد .
در خاتمه بیان کردند : طبق سخن ملاصدرا جاهل به عافیت نزدیکتر است تا عالم به دلیل کثرت آفاتی که علم دارد . اگر عالم خود را از آفات علم خلاص کند اجرش از شهید بالاتر هست . بنابراین علم و عالم در نگاه اسلام ارزش والایی دارد اما اگر عالم به زمان نباشد علمش بعث و مفید فایده نخواهد بود و اگر علمش همراه با تقوا نباشد مضر خواهد بود و اگر از این دو آفت مصون بودیم قطعا روایت هایی که در باب ارزش علم و عالم هست شامل حال ما نیز خواهد بود .