در چارچوب رویداد پژوهشی–فرهنگی «افق مقاومت» و با محوریت «زن، خانواده، جنگ ۱۲ روزه»، دومین کرسی علمی ترویجی با عنوان «حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی ایران» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) اهواز برگزار گردید. این کرسی با مشارکت مدرسه علمیه تخصصی الزهرا، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر و دبیرخانه همایش ملی «زن، خانواده، کنشگری مسئولانه» ترتیب دیده شد. در این جلسه که با حضور جمعی از پژوهشگران، فعالان فرهنگی و دانشجویان حوزه و دانشگاه همراه بود، حجتالاسلام آقای افروغ، دکتری علوم سیاسی و عضو هیئتمدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، بهعنوان استاد ارائهدهنده، روایتی جامع از حکمرانی زنان در نظام اسلامی ارائه کرد. وی با تأکید بر اینکه «مسائل زنان دیگر فقط چالش فرهنگی نیست، بلکه به سطح حکمرانی و مشروعیت رسیده است»، گفت: «دشمن با راهبردی شناختی و هویتی، زن را به عنوان نقطه کانونی اتصال خانواده، جامعه و نظام سیاسی هدف قرار داده است. پروژهای که هدف آن، گسست زنان از نظام ارزشی انقلاب اسلامی و تضعیف خانواده و مشروعیت نظام است.» ارائهدهنده، با بیان اینکه «ناهماهنگی نهادی، فقدان الگوی واحد و رویکردهای متعارض در سیاستگذاریهای مربوط به زنان، زمینهساز آسیبپذیری حکمرانی شده است»، راهکار خود را در قالب «الگوی سوم زن» مطرح ساخت؛ الگویی که نتیجه هماهنگی سه لایه معرفتی–هویتی، ارزشی–هنجاری و ساختاری–نهادی است. وی تصریح کرد: «در لایه معرفتی، باید روایتی معنادار از زندگی زن در اسلام ارائه شود؛ در لایه ارزشی، حجاب و حقوق زنان باید فراتر از فقه فردی و امنیتگرایی، بهعنوان پروژهای حکمرانیمحور مورد توجه قرار گیرد؛ و در لایه ساختاری، نهادهای آموزشی، رسانهای و فرهنگی باید متناسب با این الگو بازطراحی شوند.» در بخش نقد، حجتالاسلام آقای شیرزاد، معاون پژوهش پژوهشکده ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با اشاره به نقاط قوت این پژوهش از جمله «نگاه انتقادی به وضع موجود»، «تلاش برای مدلسازی سیستمی» و «تأکید بر عاملیت زنان»، گفت: «یکی از شجاعتهای این مقاله، اعتراف به این است که ساختارهای جاری بر اساس تفکر مردانه طراحی شدهاند و نیازمند بازبینی هستند.» همچنین، آقای شیرزاد با اشاره به نقاط ضعف پژوهش، نقدی علمی و ساختاریمحور ارائه داد: «این مقاله بیشتر شبیه یک بیانیه ترویجی است تا یک مدل پژوهشی عملیاتی. تعاریف کلی از الگوهای شرقی و غربی فاقد عمق علمی هستند و شاخصهای اجرایی برای تحقق «الگوی سوم زن» ارائه نشده است. همچنین، در مواجهه با چالشهای فقهی مانند حق طلاق یا خروج زن از خانه، راهکارهای مؤثری ارائه نگردیده است.» سرکار خانم سنا خلف حیاوی، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) اهواز و دبیر جلسه نیز با تأکید بر اهمیت چنین فضاهای پژوهشی، گفت: «این کرسی گامی در جهت پاسخگویی به چالشهای پیچیده حوزه زنان با رویکردی علمی و ریشهای است. ما در مدرسه الزهرا مصممیم تا فضایی برای تفکر نوآورانه و نقد سازنده در این حوزه فراهم کنیم.» در پایان جلسه، از مولفین و پژوهشگران برتر استان به مناسبت هفته پژوهش تقدیر شد. برگزاری این کرسی، نشاندهنده توجه جدی مراکز علمی حوزوی به مسائل راهبردی زنان و خانواده در عصر جنگ نرم و فرهنگی است و همزمان، نیاز مبرم به تقویت پژوهشهای علمی و عملیاتی در این حوزه را یادآوری میکند.

