مقایسه تطبیقی مقام امامت حضرت ابراهیم ع و حضرت علی ع
"امامت" مقامي است كه خداوند فياض، بر مبناي لطف نامتناهي خويش، جهت هدايت خلق آن را به تعدادي بندگان شايستۀ خود إعطا كرده است. اصولًا، مقام مساوي، لياقت و مراحل يكسان را إقتضا ميكند. اما دو مصداق اين مقام، يعني حضرت ابراهيم (عليهالسلام) و حضرت علي (عليهالسلام)، شرايط نصب متفاوت را تجربه كردند. حضرت ابراهيم (عليهالسلام)، پس از ابتلا به كلمات و پشت سرگذاشتن مقام عبوديت، نبوت، رسالت و خلّت نائل به مقام امامت از جانب خداوند شدند. حضرت علي (عليهالسلام) نيز، پس از ختم نبوت و انقطاع وحي بدون دارا بودن هيچ مقامي از نبوت يا رسالت، به اين مقام نائل گشتند. نوشتار حاضر، با هدف مقايسه وجوه مشابه و متفاوت ويژگيهاي حضرت علي (عليهالسلام) و حضرت ابراهيم (عليهالسلام) در مسئله امامت، به روش تطبيقي ميپردازد تا روشن سازد وجوه احراز متفاوت نصب در مصداقهاي منصوب به مقام امامت چگونه بوده است. وجوه تفارق و تشابه مقام امامت در سه حوزه أفضليت، اختيارات و تأثيرات بيان شده است. نتيجه بحث نشان ميدهد؛ حضرت علي (عليهالسلام)، با برخورداري از ويژگي "آل ابراهيم" در بسياري از امتيازات با حضرت ابراهيم (عليهالسلام) مشترك و با برخورداري از ويژگي "نفس پيامبر"، "نور خلقت"، "واسطه فيض پيدايش و استمرار بقاي عالم" و "امان زمين"، نسبت به حضرت ابراهيم (عليهالسلام)، أفضل، مخيرتر و مؤثرتر است.
واژگان كليدي؛ مقام، امامت×حضرت ابراهيم (ع)، حضرت علي (ع)، أفضليت، ختيارات
- : سطح3
- : كلام با گرايش امامت
- : مرکزی
- : اراک
- : مرکزی - اراک - مدرسه علمیه تخصصی ریحانة النبی «علیها السلام»