اثار تربیتی استفاده دانش اموزان از فضای مجازی

شناسه محتوا : 49414

1403/03/24

تعداد بازدید : 14

فضاي مجازي، قلمروي گسترده‌اي است كه براي استفاده‌كنندگان خود امكانات، سرگرمي، فرصت و مشكلات جديدي را به همراه دارد. اين پديده با ارائه محتواهاي گوناگون و فراگيري‌هاي مختلف، به‌طور مستقيم و غيرمستقيم بر رفتارها، ديدگاه‌ها و الگوهاي زندگي دانش‌آموزان اثر مي‌گذارد. با توجه به گسترش فضاي مجازي و استفاده روزافزون دانش‌آموزان از آن، ضرورت بررسي تأثير اين فضا بر تربيت و توسعه دانش‌آموزان بيش از پيش مشهود است. سؤال پژوهش حاضر اين است كه چگونه فضاي مجازي مي‌تواند بر تربيت دانش‌آموزان تأثيرگذار باشد؟ فضاي مجازي چه آثار مثبت و منفي بر تربيت دانش‌آموزان مي‌گذارد و چه راهكارهايي براي مقابله با آسيب‌هاي احتمالي اين تربيت ارائه مي‌شود؟ اين مطالعه با تكيه ‌بر منابع كتابخانه‌اي و مقالات و با روش توصيفي تحليلي تدوين شده است. نتايج پژوهش حاكي از آن است كه استفاده دانش‌آموزان از فضاي مجازي، چندين اثر مثبت تربيتي دارد مانند: بهبود در تعامل دانش‌آموزان، افزايش عملكرد تحصيلي، يادگيري بهتر، افزايش مهارت شغلي، تفكر خلاقانه و... . آثار تربيتي منفي استفاده از فضاي مجازي بر دانش‌آموزان عبارت‌اند از: اعتياد، كپي‌كردن مطالب، جرايم سايبري، اثرات نامطلوب سلامتي، حريم خصوصي، هدررفتن زمان و... . بر اساس بررسي‌هاي انجام‌شده، راهكارهاي مقابله با آسيب‌هاي فضاي مجازي عبارت‌اند از: محدودسازي اطلاعات شخصي، پشتيبان‌گيري از اطلاعات، به‌روزرساني نرم‌افزارهاي محافظتي، نظارت خانواده‌ها، بررسي اخبار از منابع معتبر، عدم اعتماد، مراقبت از مطالب منتشرشده، بارگيري داده‌ها از منابع معتبر، تقويت رسانه‌هاي اسلامي، تمركز بر فعال‌كردن جست‌وجوگرهاي داخلي و... .
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : اخلاق و تربيت اسلامي
  • : یزد
  • : یزد
  • : یزد - یزد - مدرسه علمیه تخصصی امام حسین «علیه السلام»