اثار تربیت اخلاقی فرزندان بر تحکیم بنیان خانواده در اموزه های اسلامی
تزكيه نفس و زدودن رذايل اخلاقي از قلب و روح و بالعكس عجين نمودن روح و جان با فضايل اخلاقي، عامل فلاح و سعادتمندي انسان است. هويت يا شخصيت انسان، مجموعهاي از رفتارها، شيوه زندگي و اعمال اوست. هويت كودكان و فرزندان نيز بدين سان شكل ميگيرد. با دقت محيط خانواده و اطرافش را ميبيند. رفتار والدينش را ميسنجد و در ذهن ثبت و دستهبندي ميكند. حاكم شدن فضايل اخلاقي در نهان خانواده، موجب تثبيت نظام اخلاقي با ماهيت ثبات و تحكيم بنيان خانواده به شمار مي آيد. خانوادهاي كه فضايل و تربيت اخلاقي در رفتار اعضاي آن حاكم است به معناي حاكميت محبت در فضاي رفتاري آنان ميباشد كه در نهايت پايداري آنها را به دنبال دارد. با توجه به اهميت علم اخلاق و نياز اساسي همه افراد جامعه با فضايل اخلاقي، پژوهش حاضر به روش نقلي وحياني و با پردازش اطلاعات به شيوه توصيفي-تحليلي به تبيين مفاهيم نظري پيرامون تعريف و شناخت فضايل اخلاقي و اجتماعي سعي در يادآوري و الگوسازي احكام و اصول ديني، اسلامي و الهي، تربيت اخلاقي فرزندان در جهت تحكيم بنيان خانواده در اين زمينه را دارد. مهمترين يافته هاي پژوهش نيز شامل؛ شناخت و آگاهي از اصول و مباني اخلاق مداري در خانواده و تأثير آنها بر تربيت فرزندان، از جمله آثار انگيزشي، بينشي و كنشي در تربيت و پرورش فرزندان در جهت تحكيم بنيان خانواده نيز؛ ميزان آگاهي و درك از اخلاق و اصول اخلاقي، شناخت عوامل موثر در همبستگي و تحكيم گر خانواده؛ توحيد و خداشناسي، بصيرت، تقوا؛ دوري از گناه، اصلاح نگرش به دنياگرايي محض، توانايي اداره خانواده و پايبندي به آن؛ مسئوليت پذيري، بردباري، تقويت روحيه تعاون؛ رعايت احكام ديني، عفت ورزي، امر به معروف و نهي از منكر و.. است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سیستان و بلوچستان
- : زاهدان
- : سیستان و بلوچستان - زاهدان - مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس «علیها السلام»