بررسی تطبیقی مجازات کودکان در فقه اسلامی و نظام حقوق بشر
چكيده
انسان به عنوان برترين آفريده و جانشين خداوند، از كرامت ذاتي برخوردار است. با اين
حال، تاريخ شاهد نقض مكرر حقوق بنيادين انسانها، از جمله كودكان، به دليل فزونطلبي و
استكبار بوده است. كودكان به عنوان سرمايههاي آينده و اقشار آسيبپذير، همواره در معرض
بهرهكشي، خشونت و رفتارهاي غيرانساني قرار داشتهاند. در واكنش به اين وضعيت، هم در تعاليم
اسالمي و هم در نظام بينالمللي حقوق بشر، تالشهايي براي صيانت از حقوق كودكان صورت
گرفته است. اين پژوهش به بررسي يكي از مصاديق مهم اين چالش، يعني »مجازات و تنبيه بدني
كودكان«، ميپردازد كه نقطه تقابل ظاهري دو نظام فقه اسالمي و حقوق بشر بينالمللي به نظر
ميرسد.
هدف اصلي اين تحقيق، تبيين وجوه اشتراك و افتراق دو ديدگاه فقه اسالمي و نظام
بينالمللي حقوق بشر در مسئله مجازات كودكان و ارائه راهكارهايي براي همگرايي است و
عليرغم تعارض ظاهري در نقطه آغاز )جواز تأديب مشروط در فقه در مقابل منع مطلق در حقوق
بشر(، امكان تعامل و تقريب بين اين دو نظام از طريق روشهاي اجتهادي فقهي وجود دارد.
پيشينه تحقيق داخلي پراكنده و غيرمتمركز است و اغلب به ابعاد تربيتي يا روانشناختي
پرداختهاند. تحقيقات خارجي نيز عمدتاً بر ممنوعيت مطلق تمركز دارند. اين پژوهش با روش
توصيفي-تطبيقي و با گردآوري كتابخانهاي اطالعات، به بررسي و تحليل تطبيقي ديدگاه مذاهب
خمسه و اسناد بينالمللي ميپردازد.
اين پژوهش نشان ميدهد كه با وجود تفاوت در ظاهر، ميتوان با تفسيري منطبق با
مصلحت كودك و با استفاده از ظرفيتهاي غني فقهي، به سمت همگرايي با اهداف كلي نظام
بينالمللي حقوق بشر )حمايت از كرامت و مصالح عاليه كودك( حركت كرد. واكاوي اين موضوع
تأثيري ژرف در فرآيند تربيت نسل آينده و تحكيم نهاد خانواده خواهد داشت.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مدرسه علمیه تخصصی معصومیه