تربيّت اعتقادي به ترتيب نزول در سور هاي منتخب "هود،يوسف ،حجر، انعام "

شناسه محتوا : 37250

1401/07/07

تعداد بازدید : 24

تربيت از جمله امور ضروري بشر است تا جايي كه خداوند با بعثت پيامبران  زمينه را براي تربيت و هدايت انسان فراهم نموده است. البته تربيت انواعي دارد كه مهم‌ترين آن‌ها مربوط به تربيت اعتقادي است. مهم‌ترين هدف تربيت اعتقادي رسيدن به شناخت خالق هستي و عبادت و بندگي او است؛ كه براي رسيدن به اين‌چنين هدفي فرد بايد عقيده خود را از عقايد نادرست و شرك‌آلود پاك كند و سپس اعتقاد به‌حق مطلق و عقيده توحيدي جايگزين آن شود. با بررسي سور منتخب مكي به ترتيب نزول اين نتيجه حاصل مي‌شود كه تحقق اين هدف به يك سلسله مباني و اصول نياز است. مباني همان داشته‌هاي انسان شامل فطرت، عقل و اختيار است و اصول، معيارهايي هستند كه متناسب با ظرفيت انسان انتخاب مي‌شود كه توجه به نفس و نفسيات و فطرت و فطريات و مراعات نفس و حفاظت از آن، ازجمله اصول اين نوع تربيت هستند؛ البته متربي براي تربيت اعتقادي قاعدتاً از روش‌هايي استفاده مي‌كند و آن‌ها را در طي مراحلي اجرا مي‌كند كه اين روش‌ها در جهت ايجاد يا تثبيت نگرش و يا به‌منظور حذف و كاهش رفتاري غير مؤمنانه است كه عبارت‌اند از: روش انذار، موعظه، بشارت و... . حال چنين تربيتي آثار و اهدافي همچون شناخت و پرستش خداوند، كمال‌گرايي، … را به دنبال خواهد داشت. در اين پژوهش كه به روش اسنادي- تحليلي انجام‌شده است سعي بر آن دارد كه مباني، اصول، اهداف، مراحل، روش‌ها، آثار و اهداف تربيت اعتقادي در سور منتخب مكي (انعام -هود-يوسف-حجر) بر اساس ترتيب نزول در سه محور توحيد، معاد و نبوت موردبررسي قرار گيرد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : خمینی شهر
  • : اصفهان - خمینی شهر - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»