جشنواره علامه حلی یک از مجامع علمی است که می تواند به روحیه تتبع و پژوهش
کمک کرده و سبب ایجاد زمينه هایي مناسب براي شكوفايي استعدادها، برانگيختن
خلاقيت علمي طلاب و بهره گيري از توانمندي ايشان در تقويت و تحقق فضاي علمي و
بالتبع، تقويت و تح يكم حوزه های علمیه شود. در مورد کیفیت آثار باید گفت آثار ارسالی
از حیث محتوا متفاوت بودند، اما آنچه بنده ارزیابی کردم عمدتاً متوسط رو به ضعیف بود
که حتی در برخی موارد، خصوصاً مقالات، شیوه نگارش رعایت نشده بود؛ هر چند روش
مندی را در تحقیقات پایانی بیشتر شاهد بودیم. اکثر آثار جمع بندی بود و نوآوری خاصی در
آن ها مشاهده نشد که این مساله شاید به خاطر سطح تحصیلات شرکت کنندگان که اغلب
سطح 2 بودند، می باشد. از نظر استفاده از موضوعات کاربردی و بروز، رشد قابل ملاحظه
ای دیده می شود که البته این مساله ناشی از این است که دست طلاب برای ارسال آثار
با هر موضوعی باز گذاشته شده است.
با مطالعه آثار ارسالی عمده ضعف را در نگارش متن و بازنویسی متون توسط خود
نویسنده و نداشتن آشنایی با شیوه مقاله نویسی یافتم. مدارس علمیه می توانند با تشکیل
انجمن های علمی و فعال نگاه داشتن آ نها، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، آموزش
مهارت های جانبی همچون روش تحقیق، نویسندگی و فیش برداری به این مهم کمک
کنند. طلاب نیز با تفکر و طرح سوال و تبدیل آن به موضوعات پژوهشی و شرکت در
انجمن های علمی و حضور در کارگاه های آموزشی و پژوهشی و مطالعه آثار فاخر می
توانند انتظار به حق رهبر معظم انقلاب مبنی بر منطبق کردن خودمان و تلاش و فعالیت
علمى مان را با نیازها ی جامعه، جامه عمل بپوشانند .
به نظر می رسد برای ایجاد انگیزه در بین طلاب علاوه بر اهدای جوایز و تجلیل از
محققین با وزارت علوم هماهنگی شود که برای مقالات برگزیده درجه علمی تعیین گردد
تا نویسندگان بتوانند از ثمره علمی خود در دانشگاه ها و ادامه تحصیلات بهره مند شوند
کمک کرده و سبب ایجاد زمينه هایي مناسب براي شكوفايي استعدادها، برانگيختن
خلاقيت علمي طلاب و بهره گيري از توانمندي ايشان در تقويت و تحقق فضاي علمي و
بالتبع، تقويت و تح يكم حوزه های علمیه شود. در مورد کیفیت آثار باید گفت آثار ارسالی
از حیث محتوا متفاوت بودند، اما آنچه بنده ارزیابی کردم عمدتاً متوسط رو به ضعیف بود
که حتی در برخی موارد، خصوصاً مقالات، شیوه نگارش رعایت نشده بود؛ هر چند روش
مندی را در تحقیقات پایانی بیشتر شاهد بودیم. اکثر آثار جمع بندی بود و نوآوری خاصی در
آن ها مشاهده نشد که این مساله شاید به خاطر سطح تحصیلات شرکت کنندگان که اغلب
سطح 2 بودند، می باشد. از نظر استفاده از موضوعات کاربردی و بروز، رشد قابل ملاحظه
ای دیده می شود که البته این مساله ناشی از این است که دست طلاب برای ارسال آثار
با هر موضوعی باز گذاشته شده است.
با مطالعه آثار ارسالی عمده ضعف را در نگارش متن و بازنویسی متون توسط خود
نویسنده و نداشتن آشنایی با شیوه مقاله نویسی یافتم. مدارس علمیه می توانند با تشکیل
انجمن های علمی و فعال نگاه داشتن آ نها، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، آموزش
مهارت های جانبی همچون روش تحقیق، نویسندگی و فیش برداری به این مهم کمک
کنند. طلاب نیز با تفکر و طرح سوال و تبدیل آن به موضوعات پژوهشی و شرکت در
انجمن های علمی و حضور در کارگاه های آموزشی و پژوهشی و مطالعه آثار فاخر می
توانند انتظار به حق رهبر معظم انقلاب مبنی بر منطبق کردن خودمان و تلاش و فعالیت
علمى مان را با نیازها ی جامعه، جامه عمل بپوشانند .
به نظر می رسد برای ایجاد انگیزه در بین طلاب علاوه بر اهدای جوایز و تجلیل از
محققین با وزارت علوم هماهنگی شود که برای مقالات برگزیده درجه علمی تعیین گردد
تا نویسندگان بتوانند از ثمره علمی خود در دانشگاه ها و ادامه تحصیلات بهره مند شوند
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران