اصل یترین وظایف حوز ههای علمیه پرورش طلاب در زمین ه تدریس، تبلیغ و تحقیق
م یباشد. مدیران مدارس علمیه و اساتید پژوهشگر م یبایست از ابتدای امر، طلاب حوز هها
را بر این مهم گوشزد نموده و متذکر شوند. اما پژوهش در این میان از گستر های افزو نتر
برخوردار است؛ چراکه یک مبلغ و مدرس واقعی، باید به راستی یک محقق نیز باشد. لازمه
نهادینه ساختن فرهنگ پژوهش در میان طلاب مدارس علمیه، حضور اساتید و مدیرانی
پژوهشگر در مدارس علمیه است.
آماده سازی و نظریه پردازی طلاب برای دستیابی به پژوه شهای نوین
عصر صفوی، عصر شکوفایی علم ودانش در ایران بوده است. علمای بزرگ و نامداری چون
شیخ بهایی و ملاصدرا، میرداماد و... در این دوران م یزیست هاند. اما این روند به تدریج از عصر
قاجار تاکنون، سیری نزولی یافته و کمتر شاهد ظهور شخصی تهایی چنین بود هایم. مطالعه
زندگی این بزرگان، م یتواند انگیزه خوبی را در طلاب ایجاد کند. برای آن که در عصر حاضر
طلاب مدارس علمیه بتوانند در عرصه جهانی حضوری فعال داشته باشند، وجهانی بیندیشیند،
باید در تولید علوم اسلامی، تمام سعی و تلاش خود را ب هکار بندند.
نقشه راه یا ایجاد تمدن اسلامی قوی
آشنایی با علوم جدید، از مه مترین اقدامات و وظایف طلاب مدارس علمیه است. آموزش
نقادانه علوم جدید، و ارائه مشاور ههای تخصصی از جمله مه مترین نیازها به شمار م یرود.
ایجاد کانو نهای علمی، را هاندازی نشریات علمی و برگزاری جشنوار ههای علمی چون جشنواره
علامه حلی)ره(، برگزاری کلا سها و کارگا ههای آموزش روش تحقیق و تربیت نیروی فعال،
مستعد و علاقمند به مباحث پژوهشی، م یتواند زمینه پویایی علمی مناسبی را ایجاد کند. ایجاد
تمدن قدرتمند اسامی جز بر مبنای تحقیقات علمیِ واقعی، دقیق و عمیق، محقَّق نخواهد
شد؛ تحقیقاتی که بر اساس یک «نقشه راه » حساب شده سامان یابد
م یباشد. مدیران مدارس علمیه و اساتید پژوهشگر م یبایست از ابتدای امر، طلاب حوز هها
را بر این مهم گوشزد نموده و متذکر شوند. اما پژوهش در این میان از گستر های افزو نتر
برخوردار است؛ چراکه یک مبلغ و مدرس واقعی، باید به راستی یک محقق نیز باشد. لازمه
نهادینه ساختن فرهنگ پژوهش در میان طلاب مدارس علمیه، حضور اساتید و مدیرانی
پژوهشگر در مدارس علمیه است.
آماده سازی و نظریه پردازی طلاب برای دستیابی به پژوه شهای نوین
عصر صفوی، عصر شکوفایی علم ودانش در ایران بوده است. علمای بزرگ و نامداری چون
شیخ بهایی و ملاصدرا، میرداماد و... در این دوران م یزیست هاند. اما این روند به تدریج از عصر
قاجار تاکنون، سیری نزولی یافته و کمتر شاهد ظهور شخصی تهایی چنین بود هایم. مطالعه
زندگی این بزرگان، م یتواند انگیزه خوبی را در طلاب ایجاد کند. برای آن که در عصر حاضر
طلاب مدارس علمیه بتوانند در عرصه جهانی حضوری فعال داشته باشند، وجهانی بیندیشیند،
باید در تولید علوم اسلامی، تمام سعی و تلاش خود را ب هکار بندند.
نقشه راه یا ایجاد تمدن اسلامی قوی
آشنایی با علوم جدید، از مه مترین اقدامات و وظایف طلاب مدارس علمیه است. آموزش
نقادانه علوم جدید، و ارائه مشاور ههای تخصصی از جمله مه مترین نیازها به شمار م یرود.
ایجاد کانو نهای علمی، را هاندازی نشریات علمی و برگزاری جشنوار ههای علمی چون جشنواره
علامه حلی)ره(، برگزاری کلا سها و کارگا ههای آموزش روش تحقیق و تربیت نیروی فعال،
مستعد و علاقمند به مباحث پژوهشی، م یتواند زمینه پویایی علمی مناسبی را ایجاد کند. ایجاد
تمدن قدرتمند اسامی جز بر مبنای تحقیقات علمیِ واقعی، دقیق و عمیق، محقَّق نخواهد
شد؛ تحقیقاتی که بر اساس یک «نقشه راه » حساب شده سامان یابد
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران