تحليلي بر معنا شناسي آيه: « الرجال قوامون علي النسا» و آثار فقهي آن
چكيده
قرآن كتاب الهي و آسماني ما مسلمانان است. اين كتاب مقدس، براي تنظيم روابط بين انسانها احكامي را در قالب آيات خودش بيان كرده است. يكي از آياتي كه روابط زندگي مشترك زناشويي را ترسيم ميكند، آيه 34 سوره نساء است. اين آيه بههمراه چهل و دوآيه اول سوره نساء، بخشي از احكام مربوط به روابط مالي، اجتماعي و حقوق مرد و زن در زندگي مشترك را تبيين ميكند. آيه 34 سوره نساء قواميت مرد و رياست او در زندگي مشترك زناشويي و حقوق و تكاليف زن و مرد را بيان كرده است. در اين پژوهش با بررسي معناشناسي واژههاي «الرجال، فضل، انفاق وحرف جر «باء»كلمات هم نشين با اين واژهها در اين آيه و آيات ديگر قرآن، احكام «رياست مرد برزندگي زناشويي، فضل خدادادي براو، اطاعت وفرمانبري ازاو، تمكين، حفظ عفت، و اموال مرد» بهعنوان حقوق خاص مرد استنباط و استخراج شده است. در برابر اين حقوق وظايفي برعهده مرد قرار دارد كه عبارتند از «پرداخت مهريه، تامين هزينههاي زندگي مشترك يا نفقه و بيتوته».همچنين حقوق دريافت مهريه، دريافت اجرت المثل انجام كارهاي خانه اختصاص به زن دارد. در برابر اين حقوق، وظايفي برعهده زن قرار ميگيرد كه عبارتند از: «پذيرش رياست مرد در زندگي مشترك، تمكين جنسي، حفظ عفت و اموال شوهر و اطاعت از همسر در امور مشخص شده در دين». گرچه اين آيه به حقوق و تكاليف زن و شوهر در زندگي زناشويي اشاره دارد، اما دوام و ثبات زندگي زناشويي به يك اصل مهم ديگري نياز دارد و آن اصل، حاكميت اخلاق در زندگي است.
كليد واژهها:
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : چهارمحال و بختیاری
- : شهر کرد
- : چهارمحال و بختیاری - شهر کرد - مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه