جايگاه علم آموزي زنان در سبك زندگي اسلامي و آثار وپيامدهاي آن

شناسه محتوا : 37420

1401/07/28

تعداد بازدید : 28

چكيده: علم، دانستن در برابر ندانستن است، سبك زندگي طريقي است براي رسيدن به هدف، و برترين نوع آن سبك زندگي اسلامي است. انسان ذاتا موجودي كمالگراست؛ اسلام با رفع تمايز در جنسيت، رشد معنوي را هم براي زن و هم براي مرد واجب و ضروري مي‌داند؛ انسان ارشمند موجودي هدفمند و كمالگرا و برنامه ريز است اصل حاكم بر زندگي انسان اصل كمال جويي است كه جنبه جسماني ندارد. تكامل انسان در گرو تكامل روح اوست. يكي از ارزشمندترين ويژگي‌هاي انساني، توان و استعداد او براي كسب آگاهي و معرفت است، از آنجا كه نيمي از جمعيت اجتماع را زنان تشكيل مي‌دهند و و تربيت نيمه‌ي ديگر جامعه بر عهده زنان است، هر جامعه‌اي كه بخواهد نسلي پويا و در حال حركت به سوي كمال داشته باشد بايد زنان آن جامعه مورد اهميت و ضرورت باشند. علم آموزي انسان را به خودشناسي و خداشناسي نزديك مي‌كند و تمايز بين حق و باطل را براي انسان روشن مي‌نمايد و انسان را براي رسيدن به فضايل اخلاقي و انساني كمك مي‌كند. در اسلام وظايف و حقوقي را براي زن تعيين شده است علم آموزي از مهمترين آنهاست از اين جهت لازمه خشيت الهي داشتن علم و معرفت است هرگاه علم آموزي زنان در مسير فطري خود قرار بگيره موجب رشد عقلي و روحي او مي‌گردد. همچنين علم آموزي در مشاركت ‌ها و تصميم گيري‌هاي خانوادگي تاثير بسزايي داره چنين خانواده اي در تربيت فرزند موفق تر و نيكوتر هست جايگاه و موقعيت هر زن در جامعه وابسته به دانش و شناخت و معرفت او دارد زن اگر آگاهانه درجامعه مسوليت بگيرد جاهلانه در معرض آلودگي‌هاي محيط اجتماع خودش قرار نمي گيرد در اسلام علمي مفيد و مطلوب است كه هم در ذات و هم در مراحل تحصيلش، چراغي به سوي سعادت باشد. به همين جهت است در يك كلام علم بي‌عمل، علم بي حلم، علم بي تواضع و عبوديت، و خلاصه، علم بي‌نور مطلوبيتي ندارد، همچنين عالمي كه به دانسته‌هاي خود عمل نكند، علمش بي‌فايده است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی قاسم ابن الحسن «علیه السلام»