بررسي استقلال مالي و آزادي رفتاري زن در نظام خانواده از منظر فقه اماميه
چكيده
با بررسي درآيات وروايات قرآن كريم روشن مي شود كه اسلام زن را دررتبه ي واقعي خود قرار داده است . به قسمي كه او را نه بنده ي بي اراده و ازهرحيث فرمانگزار شوهر مي داند ونه آزادي بي حساب و بي حد به او قائل است. قرآ ن كريم در بيش از ده سوره در مورد زن بحث مي كند و رسماً اعلام مي دارد كه زن ومرد هر دو به طورمساوي از نظام آفرينش بهره مند هستند .
درعصر جاهليت وحتي دركشورهاي به ظاهر متمدن به زن هيچ گونه بهائي داده نمي شد وفقط دركارخانه ها به عنوان نيروي كار ارزان مورد استفاده قرار مي گرفت . اسلام با آمدنش بشارت آزادي بخشي براي زن قائل شد وبه اوحقوقي عطا كرد كه تا آن روزهيچ دولت وقومي به زن نداده بود. يكي از آن امتيازات حق ما لكيت بر اموال و دارايي هاي زن بود.
يعني اگر زني براي خود ملك و دارايي داشت مي توانست بر آن بدون دخالت ديگران دخل وتصرف نمايد و ائمه معصومين (عليه السلام ) نيز به پرورش جايگاه زن در سخنان خود پرداخته اند و در رواياتشان از زن به گل و ريحانه و منشاء خير وبركت تعبير نموده اند. در اين تحقيق با بررسي آيات قرآن و روايات در صدد آن بوديم تا امورمالي زن از جمله ( خريد وفروش ، اجرت شيردهي ، صدقه دادن ، هبه ، وقف ، نذركردن و... ) مورد بررسي قرار گيرد تا معين شود زن تا چه ميزانمي تواند حق مالكيت براموال داشته باشد وحكم فقهي اين امور توسط نظرمراجع عظام مطرح گرديده است ونتيجه اين پژوهش اين است كه زن مي تواند درامورمالي خود استقلال داشته باشد و در اموال خود دخل و تصرف نمايد.
كليد واژه ها : مال ، مالكيت ، استقلال ، خانواده ، آيات ، روايات
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : مرکزی
- : ساوه
- : مرکزی - ساوه - مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول «علیهما السلام»