تحليل معنايي شجره ي ممنوعه در قرآن و تورات
آدم وحوا پس از خوردن ميوه درخت ممنوع، بدن آنان برهنه و عورتشان آشكار شد و دستور خروج آنان از بهشت صادر گرديد ، اما با وسوسه شيطان، آنان ميوه درخت ممنوع را خوردند. داستان ميوه ممنوعه سه مرتبه در قرآن آمده و تورات نيز با روايتي متفاوت به اين ماجرا پرداخته است. در تورات از تعبير معنوي براي شجره ممنوع استفاده شده است و درخت ممنوع را دو درخت دانسته است: درخت علم و درخت زندگي. تورات با نگاهي متفاوت از قرآن، حضرت آدم را فردي نشان داده است كه پيش از خوردن ميوه درختِ ممنوعِ علم، هيچ دانشي نداشت درباره ماهيت درخت ممنوع چند ديدگاه وجود دارد. برخي آن را حسد و ديگران علم معنا كرده انددر تورات از تعبير معنوي براي شجره ممنوع استفاده شده است تورات با نگاهي متفاوت از قرآن، حضرت آدم را فردي نشان داده است كه پيش از خوردن ميوه درختِ ممنوعِ علم، هيچ دانشي نداشت ،اما نكتهاى كه در اينجا بايد يادآور شد اين است كه در «تورات» تحريف يافته آمده است: آدم قبل از آن كه از شجره علم و دانش بخورد علم و دانشى نداشت و هنگامى كه از آن خورد، از بهشت رانده شد، از روشنترين قرائنى است كه گواهى مى دهد، «تورات» فعلى كتاب آسمانى نيست بلكه ساخته مغز بشر كم اطلاعى است كه علم و دانش را براى .يكي از مهمترين تحليلها اينكه يك معناي مادي دارد يك معناي معنوي و در تفاسير قرآن كريم بيشتر تكيه بر معناي معنوي كرده اند از طرفي در كتب تورات كنوني از شجره ممنوعه تفسير ديگري ارائه كرده اند كه بر همين اساس عمده تفاوت ديدگاه ها در اديان الهي ديگر با اسلام ريشه در تحريف آنها دارد كه در اين پژوهش به بررسي تحليل معناي شجره ممنوعه در قرآن و تورات پرداخته شده است؛قرآن كريم به عنوان آخرين كتاب آسماني كه هدايت بشررا براي هميشه عهده دار مي باشد لذا مصون بودن هميشگي قرآن از تحريف امري بديهي است بنابراين با بررسي تحليل تطبيقي آموزه هاي اديان ديگر با تعاليم حيات بخش اسلام مي توان به تناقضات و انحراف ها پي برد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : مرکزی
- : اراک
- : مرکزی - اراک - مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه النبی «علیهما السلام»