جايگاه حبس ابد در فقه اماميه

شناسه محتوا : 31625

1398/12/15

تعداد بازدید : 200

«حبس» در فقه اسلامي داراي اقسامي از قبيل «حبس تعزيري»، «حبس حدي»، «حبس احتياطي» و «حبس تحقيقي» ميباشد و مراد از نوع سوم«حبس به منظور كشف حقيقت يا جلوگيري از آسيب احتمالي به جامعه» ميباشد. از نظر مدت زمان هم حبس به دو نوع «حبس موبد» و «حبس موقت» تقسيم ميشود. جرم و جنايت از ابتداي خلقت وجود داشته و همواره بشر در صدد مجازات افراد مجرم بوده است. در مقابل جنايات و جرائم بشري، حبس يا زندان يكي از شيوه هاي مقابله با مجرمان و استيفاي حقوق افراد است. و با توجه به اينكه قوانين كشور ما بر اساس دستورات اسلام و بر پايه فقه اسلامي پي ريزي شده است، لازم است جايگاه حبس در فقه اسلامي و فقه پوياي اماميه بررسي گردد. البته لازم به ذكر است كه بر اساس تحقيق به عمل آمده و بر مبناي فقه اماميه،حبس ابد مشمول تعداد جرائم محدودي مي شود و آنچه كه در قوانين جزايي امروزه منجر به حكم حبس ابد براي مجرمين مي گردد تا حدي گسترده تر است و اين گستردگي نيز ناشي از خصوصيت پويايي فقه اماميه است كه دچار توقف نمي شود و با استفاده از توانايي فقيهان و علماي اعلام در هر عصر و رماني قادر به وضع احكام خاص مي باشد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه