حياتمندي (جانمندانگاري) و هوشمندي موجودات از منظر علامه طباطبايي با تكيه بر تفسير الميزان

شناسه محتوا : 28304

1397/05/03

تعداد بازدید : 303

در معارف قرآن كريم ، آيات فراواني وجود دارد كه با كمي تامل در محتواي آن اين مساله دبدست مي آيد كه سراسر جهان هستي داراي شعور و ادراك مي باشد ، نظير آياتي چون تسبيح موجودات ، شهادت اعضاء و جوارح انسان و اشياء عالم نزد خداون متعال و نيز امر به آسمان و زمين و وحي به حيوان و نظاير آن مي باشد . با مشاهده در عالم هستي و مشاهده موجودات عالم در ديدگاه ابتدايي اين موضوع به ذهن انسان مي رسد. كه دنيايي ما در حال زندگي كردن در آن هستيم بدون ادراك وشعور مي باشد.و تنها موجوداتي كه در عالم داراي شعور و حيات مي باشند انسان ها وموجودات ذي العقول مي باشند. براي بررسي سري به آثار حضرت استاد علامه طباطبايي، كه از فيلسوفان و مفسران برجسته عصر حاضر هست مي زنيم و نظرات ايشان را در رابطه با حياتمندي و شعور مندي موجودات ذي العقول به رشته تحرير در مي آوريم.با دقت در آثار ايشان به اين نتيجه مي رسيم كه علامه در رابطه با موجودات، اين عقيده را دارند كه تمامي موجودات پيرامون ما داراي حيات و شعور همگاني هستند ايشان با استناد به ادله نقلي و عقلي اين موضوع را به اثبات مي رساند. ما نيز در اين مقاله با مراجعه به آثار علامه طباطبايي با محوريت تفسير الميزان، همراه با توصيف و تحليل ديدگاه ايشان درباره سريان ادراك در همه موجودات بر اساس ادله نقلي و عقلي اين امر را به اثبات مي رسانيم كه حيات و شعور فقط مختص به موجودات ذوي العقول نمي باشد. و همه موجودات از آن بهره اي برده اند .
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : قم
  • : قم
  • : مركز آموزش‌هاي غيرحضوري