تفكر در آيات آفاقي و تاثير آن
يكي از اصول تعاليم قرآن كريم دعوت به تفكر است. نيروي تفكر از قوه عاقله حاصل ميشود و به انسان اين قدرت را ميدهد كه مجهولات اطرافش را معلومنمايد؛ لذا قرآن به طرق مختلف انسان را به تفكر در مصاديق عالم دعوت ميكند.
گرچه اين مساله از دير زمان تا كنون مورد توجه انديشمندان قرارگرفته و پاسخهايي نيز بدان دادهشدهاست، ترديدي نيست كه مفسران قرآن در ذيل آيات مرتبط به تبين آيات آفاقي تفكر همت گماشتهاند، ليكن تجميع و تنظيم همه آنها در قالب مجموعهاي واحد كاري است كه كمتر پرداختهشدهاست؛از اين جهت ما در صدد جمعآوري روشمند و منسجم آن در راستاي موضوع ميباشد.لذا سوالهاي مطروحه بحث اين ميباشد كه؛تفكر در آيات آفاقي چيست؟ مصاديق و ابزارهاي تفكر در آيات آفاقي چههستند وچه پيامدهايي بر انسان دارد؟ در كل اين سوالات فقط با استفاده از رهنمودهاي قرآن و با ايجاد هماهنگي ميان اين رهنمودها و مسايل مرتبط پاسخ مناسبي داده ميشود؛ و در پي آن اثبات خواهيم كرد كه، قرآن براي تفكر در آيات آفاقي مصاديق عيني زيادي مانند؛ آسمان و زمين وكوه و...را ذكر كردهاست. و نيز تفكر در آيات آفاقي پيامدهاي جسمي، روحي، عقلي و اعتقادي زيادي را در پيدارد.
لذا ايجاد توجه ويژه به مصاديق عيني، درمان غفلت و جهل، باعث ايجاد ايمان و تقوي در فرد و خانواده و جامعه از مهمترين پيامدهاي تفكر در آيات آفاق ميباشدكه در قالب فصلهاي سهگانه حاصل شد؛ كه شامل، فصل اول ؛كليات ومباني نظري تفكر ؛ گفتار اول: طرح تحقيق، گفتار دوم: مفهوم شناسي، گفتار سوم: جايگاه و اهميت تحقيق؛ فصل دوم، تفكر در آيات آفاقي، گفتار اول: عرصههاي تفكر در آيات آفاقي، گفتار دوم: لوازم تفكر، گفتار سوم: موانع تفكر؛ فصل سوم: پيامدهاي تفكر، گفتار اول پيامد فردي، گفتار دوم: پيامد اجتماعي، گفتار سوم: پيامد سياسي ميباشد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : مازندران
- : بابل
- : الزهراء«س»