تفكر در آيات آفاقي و تاثير آن

شناسه محتوا : 26531

1397/03/20

تعداد بازدید : 439

يكي از اصول تعاليم قرآن كريم دعوت به تفكر است. نيروي تفكر از قوه عاقله حاصل مي‏شود و به انسان اين قدرت را مي‏دهد كه مجهولات اطرافش را معلوم‏نمايد؛ لذا قرآن به طرق مختلف انسان را به تفكر در مصاديق عالم دعوت مي‏كند. گرچه اين مساله از دير زمان تا كنون مورد توجه انديشمندان قرار‏گرفته و پاسخ‏هايي نيز بدان داده‏شده‏است، ترديدي نيست كه مفسران قرآن در ذيل آيات مرتبط به تبين آيات آفاقي تفكر همت گماشته‏اند، ليكن تجميع و تنظيم همه آنها در قالب مجموعه‏اي واحد كاري است كه كمتر پرداخته‏شده‏است؛از اين جهت ما در صدد جمع‏آوري روش‏مند و منسجم آن در راستاي موضوع مي‏باشد.لذا سوال‏هاي مطروحه بحث اين مي‏باشد كه؛تفكر در آيات آفاقي چيست؟ مصاديق و ابزارهاي تفكر در آيات آفاقي چه‏هستند وچه پيامد‏هايي بر انسان دارد؟ در كل اين سوالات فقط با استفاده از رهنمود‏هاي قرآن و با ايجاد هماهنگي ميان اين رهنمودها و مسايل مرتبط پاسخ مناسبي داده مي‏شود؛ و در پي آن اثبات خواهيم كرد كه، قرآن براي تفكر در آيات آفاقي مصاديق عيني زيادي مانند؛ آسمان و زمين وكوه و...را ذكر كرده‏است. و نيز تفكر در آيات آفاقي پيامد‏هاي جسمي، روحي، عقلي و اعتقادي زيادي را در پي‏دارد. لذا ايجاد توجه ويژه به مصاديق عيني، درمان غفلت و جهل، باعث ايجاد ايمان و تقوي در فرد و خانواده و جامعه از مهمترين پيامد‏هاي تفكر در آيات آفاق مي‏باشدكه در قالب فصل‏هاي سه‏گانه حاصل شد؛ كه شامل، فصل اول ؛كليات ومباني نظري تفكر ؛ گفتار اول: طرح تحقيق، گفتار دوم: مفهوم شناسي، گفتار سوم: جايگاه و اهميت تحقيق؛ فصل دوم، تفكر در آيات آفاقي، گفتار اول: عرصه‏هاي تفكر در آيات آفاقي، گفتار دوم: لوازم تفكر، گفتار سوم: موانع تفكر؛ فصل سوم: پيامد‏هاي تفكر، گفتار اول پيامد فردي، گفتار دوم: پيامد اجتماعي، گفتار سوم: پيامد سياسي مي‏باشد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : مازندران
  • : بابل
  • : الزهراء«س»