سازگاری جایگاه ائمه علیه السلام در نظام وجودی با توحید افعالی.

شناسه محتوا : 26511

1397/03/08

تعداد بازدید : 313

موضوع اين رساله كه «سازگاري جايگاه ائمه «عليهم السلام» در نظام وجود با توحيد افعالي است» از جمله شاخه علوم كلامي است؛ خلاصه اين بررسي ذيلاً بدين شرح مي¬باشد: توحيد امري فطري و ذاتي در بين همه مخلوقات خداوند به طور عام مي¬باشد. توحيد وجه مشترك اعتقادي بين مذاهب اسلامي به معناي يگانه دانستن خداوند در ذات و صفات و افعال مي¬باشد كه توحيد افعالي از نظر قرآن، يعني هيچ موثرِ مستقلي در عالم غير از خداي سبحان نيست و قيوميت هستي، آفرينش، مالكيت، ربوبيت، رازقيت و ولايت كه هريك بر ديگري مترتب است، منحصراً از آنِ خداست. توحيد افعالي به طور نقلي يعني از منظر قرآن و روايات و از ديدگاه اماميه اثبات شده است، اما بعضي از مذاهب اسلامي در اين وادي به خطا رفته¬اند. اشاعره كه يكي از شاخه¬هاي اهل سنت است به جبر قائل شده¬اند و دخالت انسان را در افعال به طور كلي نفي مي¬كنند. معتزله قائل شده است كه خداوند انسان را خلق كرده ولي به طور كلي در افعال به او اختيار تام داده است و معتزله توحيد افعالي را قبول ندارد. نظر اماميه در توحيد افعالي اين است كه خداوند متعال بعضي از افعال را با اسباب انجام مي¬دهد كه آن اسباب انبياء و ائمه معصومين «عليهم السلام» و صالحان هستند. البته، باتوجه به اينكه آفريده خداوندند و به طور طولي در انجام كارها واسطه هستند و واسطه بودنشان نيز با اذن خداست و مستقلاً و بدون اذن خداوند كاري انجام نمي¬دهند. پيروان مذهب وهابيت به علت اين عقيده اماميه را كافر مي¬دانند و معتقدند كه اين عقيده شرك است و در اين زمينه شبهه¬هايي به عقيده اماميه وارد كرده¬اند ولي به واسطه آيات و روايات عقيده ايشان مردود است و واسطه بودن ائمه «عليهم السلام» در افعال خداوند ثابت است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : ري
  • : حضرت‌عبدالعظيم«ع»