تحلیل مبانی نظریه دکتر سروش درباره پلورالیسم نجات از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پلوراليسم نجات يكي از مباحثي است كه در فلسفة دين جايگاه مهّمي دارد. واژه «پلورال» به معناي كثرت و تعدّد، و واژه «پلوراليسم» به معناي كثرتگرايي يا گرايش به كثرت به كار ميرود. پلوراليسم داراي انواعي از قبيل معرفتي، ديني، اخلاقي، نجات، فرهنگي و سياسي است. از بين اين انواع، موضوع اين نوشتار «پلوراليسم نجات» است. دكتر سروش قائل به پلوراليسم نجات است و از نجات پيروان اديان متعدد و متكثّر، دفاع ميكند.
در اين پژوهش كوشيده شده؛ با نگاهي گذرا به جنبههاي گوناگون اين نظريه(پلوراليسم نجات دكتر سروش)، تحليل آيت الله جوادي آملي ذيل آن را بيان نمايد تا رهيافتهاي گويا و مثبت آن را روشن و نقاط ناگوياي آن را براي جامعهي ديني و نسلِ جوان دينپژوه آشكار سازد. نگارنده با روش تحليلي-تفسيري ضمن پرداختن به مباني معرفتي و عرفاني و كلامي دكتر سروش و تحليل آن از ديدگاه آيت الله جوادي آملي، نتيجه مي¬گيرد كه از منظر ايشان، تمام مباني پلوراليسم نجات مردود مي¬باشد. بنا به نظر آيت الله جوادي آملي علي رغم اينكه در هر زماني يك دين حقّ وجود دارد و پيروان راستين آن اهل نجات و رستگاري ابدي¬اند، پيروان ساير اديان مشروط به شرايطي، مي توانند نجات يابند و رحمت و لطف الهي ايجاب مي¬كند كه واجدان ايمان و عمل صالح و غير معاندان از رستگاري اخروي بهره¬مند گردند. بنابراين اسلام نجات را ميپذيرد، ولي نه آنگونه كه تكثّرگراها در پلوراليسم نجات، به آن باور دارند. چون حساب قاصران و مستضعفان فكري ـ فرهنگي و مخالفان غير معاند از حساب مقصّران و معاندان لجوج جداست، اينكه چه كسي اهل نجات است، با توجه به موازين عدل و حكمت و رحمت الهي، به تصميم خداوند بستگي دارد.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : مجتهده امين