بررسي تطبيقي حج تمتع اماميه با حج اهل سنت

شناسه محتوا : 23658

1395/08/02

تعداد بازدید : 339

حج وزيارت بيت الله الحرام يكي از شيوه هاي عبادت است كه مورد نظر خداوند متعال است كه در صورت به جاآوردنش،خير وثواب فراوان دنيوي واخروي براي حاجي به همراه دارد.در موضوع حج تمتع، اماميه با اهل سنت در چه مواردي اتفاق نظر ودر چه اموري اختلاف نظر وديدگاه دارند؟البته خوشبختانه در كليت مسئله، مذاهب نظرات مشتركي دارند.در بحث مواقيت مكاني اكثر مذاهب باهم نظرات مثبتي دارند ودر ميقات زماني نيز اختلاف اندكي با فرقه مالكي ها وجود دارد كه آنها تمام ماه شوال،ذيقعده و ذيحجه را ماه هاي حج مي دانند ولي بقيه مذاهب از جمله اماميه؛شوال،ذيقعده و10روز اول ماه ذيحجه را وقت احرام براي حج مي دانند.در مسئله وقوف در عرفه ومشعرنيز ،همه مذاهب به وقوف آن متفق هستند هر چند از نظر وقت وقوف با هم اختلاف جزئي دارند.اكثر موارد محرمات ومحظورات احرام جز چند مورد بين مذاهب مشترك است.يكي از اختلافاتي كه دشمنان بيشتر به آن دامن مي زنند بحث طواف حج وطواف نسا است.اماميه طواف حج را ركن مي داند ولي طواف نسا را ركن نمي داند بلكه قائل به وجوب آن است كه بدون طواف نسا حج صحيح است ولي ذمه شخص به آن مشغول است تا زماني كه آن را به جا آورد و گر نه زنان بر مردان حلال نمي شوند وبالعكس.اهل سنت اعتقادي به وجوب طواف نسا ندارند.در عمل احرام وسعي نيز تفاوت هايي به چشم مي خورد كه در فصول اين پايان نامه كه به روش كتابخانه اي گردآوري شده،اقوال وبرداشت هاي طرفين و ادله آن ها بيان مي شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : سمنان
  • : دامغان
  • : فاطميه