رابطه نظام احسن با حكمت الهي آيات و روايات
چكيده
در جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم پاره اي از مسائل فكري وعقيدتي مطرح است كه باپاسخ دادن به آن ها مي توان درخوش بيني انسانها،اميد به زندگي و استقامت آدمها در برابر مشكلات تأثيرگذار باشد.از جمله اين مسائل رابطه حكمت الهي با نظام احسن است يعني خداوند حكيم جهان را به گونه اي طراحي كرده است كه در زنجيره آفريده ها بيشترين زمينه براي بهره¬مندي از بهترين كمالات را گواه باشيم.
به عبارت ديگر، مي توان گفت كه اساس آفرينش بر عدالت بنا شده است وعدالت به حسن و زيبايي باز مي¬گردد.زيرا حقيقت عدل اين است كه هر چيزي در جايگاه ويژه خود قرار گيرد و از طرفي حسن و زيبايي آن است كه هر چيزي به گونه اي باشد كه نفس انسان دلباخته و جذب او گردد و قرارگرفتن هر چيزي در جايگاه مناسب آن براي نفس خوش آيند است. ودرآياتو روايات فراواني به اين مساله اشاره شده،كه فطرت پاك آدمي را به تحسين چنين آفريدگار چيره دست وا مي دارد چرا كه خداوند چه در نظام تكوين و چه در نظام تشريع بر اساس حّق ،عدل وحكمت آفرينش را بنا نموده ورفتار مي كند.
و مبتني بر اين نگاه عميق به آفرينش،اگر ظلم و ستم و جهل و ناتواني و مرگ و زلزله وجود دارد لازمه جهان ماده است و شرور مجعول با لذات نيستند بلكه مجعول بالتبع و بالعرض هستند و هيچ گونه ناسازگاري با نظام احسن ندارند.وخداوند متعال بندگانش رادر بلا وسختي،راحتيوسلامتي مي آزمايدتا به آنان بنماياند كه كدام يك از آنها صابرتر، شاكرتر و راضي تر به قضاي الهي است تا مستحق پاداش و بهشت برين شود.
كليد واژه : نظام احسن، نظام اصلح، حكمت، عدالت، ، شرور
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : سيستان و بلوچستان
- : زاهدان
- : حضرت نرجس«س»