زمینه های دروغ گویی در کودکان و راه های راست آموزی آن ها از نگاه قرآن و روایات
دروغگويي از عادات زشت و ناپسندي است كه در آيات قرآن و روايات زيادي از آن نكوهش شده است. در روايات، دروغ كليد گناهان، خوانده شده است. به طوريكه با ارتكاب دروغ گناهان ديگري هم به دنبال آن ميآيند. دروغ داراي انواع گوناگوني است از جمله دروغ قولي (گفتاري) ودروغ عملي (رفتاري). همچنين دروغ داراي مراتب گوناگون و هر مرتبه داراي حكم خاصي است. علل و عوامل گوناگوني موجب دروغگويي كودكان ميشود؛ از نظر دروني عواملي چون ضعف ايمان، حسد، خشم،... واز لحاظ اجتماعي وجود الگوهاي بدآموز و ناسالم، خودنمايي، ترس، عادت و ... .
از آنجا كه دوران كودكي در تربيت افراد، نقش بسيار مهمي دارد، عواملي چون خانواده، محيط مدرسه، دوستان و ... نقش بسزايي در تشكيل شخصيت كودك دارند. شناخت واصلاح هر كدام از اين عوامل اهميت ويژهاي در راستگويي كودكان دارد.
دراين پژوهش، ابتدا به بررسي مفهوم كذب، به معناي خبر دادن از چيزي به خلاف آنچه در آن است، و سپس صدق، به معناي راستي و راستگويي –ضد كذب– از بُعد معارف اسلامي پرداخته است.
پس از آن در مورد كودك و ويژگيهاي اين مرحله از زندگي توضيح داده است. در ابتدا انواع دروغ و مراتب آن را توضيح داده است، وسپس به انگيزههايي كه باعث دروغگويي ميشود وريشههاي آن پرداخته است. درادامه آثاري كه بردروغ مترتب ميشود را عنوان كرده است. از آثار مخرّب دروغ، ميتوان به آثار دروغ بر فرد و اجتماع اشاره كرد. با رواج دروغ در ميان افراد و همچنين اجتماع، مشكلات جدّي، از جمله ايجاد زمينه براي كفر و نفاق، بدبيني و ... به وجود ميآيد.
سپس درانتها، راهكارهايي براي برطرف كردن يا كاهش دادن اين رذيله عنوان شده است؛ ودر آخر راهكارهايي براي پرورش راستگويي دركودكان ارائه وبه طرق اصلاح وبازسازي كودك دروغگو پرداخته شده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : گلستان
- : گرگان
- : الزهرا«س»