مباني فقهي مشاركت زنان در اجتماع-(فرهنگي،سياسي، اقتصادي، نظامي)- با تكيه بر آراء امام خميني»
از ديدگاه اسلام تلاش زن در جامعه براي احياي حق اجتماعي خود و رشد فرهنگي بايد در جهت رسيدن به كمال باشد. نگاه اسلام به زن نگاهي كريمانه است. از نظر اسلام زن و مرد در عرصه تعالي و رشد معنوي و مسئوليت در قبال جامعه و برتري¬هاي علمي يكسانند اما در كنار اين، اسلام به تفاوت طبيعت زن و مرد توجه دارد و قلمروهاي اجتماعي و وظايف شخصي خاصي را براي هر دو جنس متناسب با توانايي¬هاي آنها تدارك ديده است تا نظام اجتماعي و خانواده مختل نشود وكارها سامان بگيرد. اين ادعاي ماست و مي¬توانيبم با محكمترين ادله آن را اثبات كنيم.
انديشمندان اسلامي براي اينكه بانوان بتوانند در سايه اجراي برنامه¬هاي دين اسلام راه سعادت و كمال را به آرامش و سهولت طي كنند بسياري از احكام زنان را در جنبه¬هاي مختلف شخصي و خانوادگي و اجتماعي با استفاده از ادله فقهي استنباط كرده اند و در دسترس قرار داده اند. در ديدگاه دانشمندان فقيه زنان مي¬توانند در تمام صحنه¬هاي اجتماعي جامعه حضوري پويا و فعال داشته باشند و حتي پست¬هاي مديريتي كلان را به عهده بگيرند مگر در چند مورد كه ادله فقهي دال بر اختصاص آن كارها به مردان است يا ادله متفاوتي درباره آن وجود دارد كه عبارتند از رهبري، رياست جمهوري و قضاوت و جهاد. در اين رساله ما از بين اين چند مورد ادله مربوط به قضاوت را كه بين فقها اختلافي است تحت عنوان ادله مخالفين حضور اجتماعي زن مورد بررسي قرار داده ايم و نقدهايي بر آن وارد ساخته ايم و در بخش ديگر تحت عنوان ادله موافقين حضور اجتماعي زن ديدگاه اسلام را درباره شئون حضور زنان در اجتماع بررسي كرده ايم و در پايان آراء امام خميني را در تاييد حضور زنان در اجتماع بيان كرده ايم.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : معصوميه