برتری نگاه اسلام به حقوق والدین از بعد فقهی حقوقی نسبت به سایر ادیان و مکاتب حقوقی
چكيده
بعد از حقوق خداوند تبارك و تعالي و حقوق انبياء و واصياي الهي، هيچ حقي بالاتر از حقوق والدين بر فرزند نبوده و انسان همواره بايد چه در زمان حيات ايشان و چه بعد از حيات ايشان حقوق مربوط به آنان را رعايت نمايد. از جمله مهم ترين حقوق والدين بر فرزندان در زمان حيات، حق احسان و نيكي به والدين، حق تكريم والدين، و همچنين حق اطاعت از آنهاست، كه در پرتوي همين حقوق مهم مي توان به حقوقي ديگري مثل: حق تنبيه، حق نفقه حق اذن به جهاد كفايي، و... را نام برد. هچنين يكي از حقوق مهم ديگر در زمان حيات والدين برعهده فرزندان است، حق حمل و ولادت است كه مادر در اين حق سهم عظيم تري نسبت به پدر بر فرزند خود دارد. براي پس از مرگ والدين نيز بر عهده فرزندان وظايفي است كه از مهم ترين آنها مي توان به حق استغفار و طلب دعا، حق احسان، حق وصيت و ارث بردن از والدين اشاره كرد. اديان بزرگ دنيا نيز از مباحث حقوق والدين و احترام به بزرگان و مادر سخن به ميان آورده اند.اما متاسفانه در جواع غربي و مكاتب بشري با حمله هايي كه به نهاد مقدس خانواده شده امروزه عملا جايگايي را براي والدين و خانواده و حقوق پدر و مادر باقي نگذاشته اند. بررسي تحقيقات جوامع امروزي غرب، حكايت از خانواده هاي تك والدي و مجرد و اشتراكي دارد. در كلام نظريه پردازان غربي، والدين و فرزندان و در يك كلام خانواده يك حلقه مفقوده است. در حالي كه در باور ما مسلمانان حقوق والدين و فرزندان نسبت به يكديگر اساس اجتماع است. در بينش اسلامي حيات خانواده مبتني بر حقوقي است كه دامنهء آن در برگيرنده شأن والدين است. نگاه اسلام به حقوق والدين برتر از همه ديدگاه هايي است كه در خصوص والدين امروز در دنيا ارائه مي شود. نگاه اسلام كلي و جامع و در عين حال والا است. اسلام هم براي اين دنيا و هم براي سراي آخرت والدين حقوق، دقيق و لطيفي دارد. دين مبين اسلام كوچكترين بي احترامي را نسبت به پدر مادر چه در قول و چه در فعل نمي پسند. در مكتب اسلام، بالاترين مرتبه از احترام و اطاعت بعد از خداوند مخصوص والدين است به تعبير والاتر جايگاه والدين جايگاه احسان است.
واژگان كليدي: حق، حقوق، والدين.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : صديقهكبري«س»