بررسی تطبیقی حرمت نگاه گناه آلود از دیدگاه آیات ، روایات ،علوم روز
چكيده
طليعه فرمان پوشش از جانب قرآن كريم با محوريت غض بصر ( فرو كاستن و كوتاه كردن نگاه ) و روشي پيشگيرانه مطرح مي شود كه در شريعت اسلام ، " تقوا " نام دارد و اين روش عقلايي ، جهت واكسينه شدن جامعه ، از مفاسد و ناهنجاريها ي فردي و اجتماعي است . تقواي ديداري با بهداشت رواني جامعه مرتبط است ، سلامت وبهداشت رواني از اهداف مهم شريعت بوده و حوزه بهداشت رواني را شامل مناسبات انسان در چهار بعد ( باخود ، با خدا ، ديگران و طبيعت ) مي داند .واين موارد از اهداف مياني تربيت انسان است و اصلاح روابط در اين چهار محور ، در سايه بهره مندي از اصول وقوانين مرتبط با شرع است . اهداف غايي دين ، ايجاد تحول اخلاقي ، بخصوص تقواي ديداري است كه به سالم سازي رواني فكري ، جسمي و پيشگيري از انحرافات كمك مي كند در روايات معصومين عليهم السلام ، نگاههاي خيره و حرام بسيار مذمت شده و با عناويني همچون : خودآزاري ، تير زهر آگين شيطان ، زناي چشم ، از آنها ياد شده است .خاستگاه چنين نگاههايي ريشه در عوامل اعتقادي و رواني دارد . اثرات تخريبي اينگونه نگاهها ، مطابق با يافته هاي دانشمندان علوم پزشكي و روانشناسي است. با اين بيان كه : پرده شبكيه در ساختمان چشم ؛ متشكل از سلولهاي گيرنده نوري ، نورهاي دريافتي از خارج را بصورت تصوير در آورده واين تصاوير توسط عصب بينايي به مغز فرستاده ميشود و مغز اين پيامهاي نوري را تفسيرمي كند . بر اساس تئوري ميدان انرژي در انسان ، تشعشع امواج الكترو مغناطيس از چشم ، مانند امواج مغز و فلب ، قابل تشخيص است . نگاههاي خيره و متمركز ، نسبت به نگاههاي عادي داراي امواجي شديدتر و بُرد بيشتراست . پوست انسان به علت قابليت جذب كنندگي نور ، امواج ساطع شده از نگاه متمركزفرد مقابل را جذب كرده و نگاه را احساس مي كند حتي اگر نداند از چه زاويه ايي و توسط چه كسي نگريسته مي شود . نگاههاي خيره شهواني ، تخيلات به همراه تمايل بهره جويي جنسي را در انسان بر مي انگيزدو با ايجاد فعل و انفعالات شيميايي توسط غده هيپوفيز و فرمان هيپوتالاموس در مغز سمومي از طريق خون به تمام بدن ارسال مي كند و فشارهاي هيجاني ناشي از صحنه هاي تحريك آميز ، انسان را دچار بيماري روان تني مي نمايد . ممنوعيتهادر شرع مطابق چنين دستاوردهاي علمي است . در اسلام براي پيشگيري و درمان آفت نگاه حرام ، راهكارهاي تربيت جنسي ، براي ايجاد عادات پسنديده در كودكان ، رعايت ضوابط و عدم اختلاط در معاشرتها در نظر گرفته است كه بلوغ جنسي زود رس و اختلالات ناشي از آن را كنترل مي كند . مهمترين نظارتها كه زمينه ساز نگرشها و روشهاي تحول بخش است بيشتر در گروههاي نخستين مانند : خانواده و گروههاي همسال به علت روابط عاطفي و دوستانه است ، نظارت و تربيت در خانواده و ميزان اثر گذاري آن ، مستلزم برخورداري از دانش قرآني و آگاهي از اصولي است مانند : ( اصل مقتضيات زمان ، اصل كرامت ، اصل حياء ....) تربيت انبيا ء و اولياء از جنبه ژرفا نگري و همخواني فطري بر مخاطبش تاثيري عميق دارد . .بسياري از مشكلا ت جامعه ناشي از عدم مراقبت و رعايت حدود الهي است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : ري
- : حضرتعبدالعظيم«ع»