ولایت تکوینی غیر خداوند در قرآن و روایات با رویکرد نقد آراء مخالفان
ولايت تكويني غير خداوند به معناي قدرت تصرف و تأثيرگذاري مخلوقات در تكوين به اذن خداوند است، چرا كه تصرف و تدبير امور هستي به صورت استقلالي مخصوص خداوند است كه امكان دارد قدرت بر اين تصرف را به برخي مخلوقات عطا نمايد. بنابراين مي توان ولايت تكويني را علاوه بر خداوند،براي انسان ، ملائكه، جن و... نيز ثابت نمود، هر چند مراتب و شرايط ولايت در آنها يكسان نيست. در ميان مخلوقات انسان مي تواند با پيمودن مسير بندگي و عبوديت به مرحله اي از كمال و قرب نائل شود كه در كائنات تصرف و نفوذ نمايد و البته اين قدرت و نفوذ در طول اراده و در راستاي تدبير كلي خداوند است. در قرآن كريم و روايات شواهدي براي اثبات اين نوع ولايت وجود دارد؛ بخشي ازآيات قرآن با بيان معجزات و كارهاي خارق العاده وتأييد سببيت مخلوقات و بعضي از روايات با بيان شواهدي بر ولايت تكويني انسان ها و معصومين، ولايت تكويني غير خداوند را اثبات مي كنند.
البته برخي با استناد به ظاهر تعدادي از آيات و روايات و دلايل ديگري مثل غلو و تفويض و …اين نوع ولايت را براي غير خداوند جايز نمي دانند، اما با بررسي و نقد دلايل آنان روشن مي شود كه بخشي از اين آيات و روايات ارتباطي با بحث ولايت تكويني ندارند و بخشي ديگر با توجه به قرائن مطرح شده و جمع بين آيات و روايات ديگر نه تنها ولايت تكويني غير خداوند را رد نمي كنند بلكه آن راتأييد مي كنند. همچنين از آنجا كه ولايت تكويني غير خداوند به معناي الوهيت و استقلال صاحب ولايت نيست ،ارتباطي با غلو وتفويض ندارد و با اين دلايل هم نمي توان اين نوع ولايت را نفي نمود.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : اصفهان
- : فاطمهالزهرا«س»