نشست علمی- پژوهشی «الزامات عقلانی اخلاقی شرعی و قانونی تبلیغ در فضای مجازی» توسط موسسه آموزش عالی حوزوی و مدرسه علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان به صورت آنلاین برگزارشد.
در این نشست که به صورت آنلاین و با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای عباس صالحی از اساتید موسسه خواجه نصیر طوسی قم و جمعی از طلاب و اساتید مدارس علمیه حضرت زینب کبری علیهاالسلام برگزار شد، استاد این نشست، جناب آقای صالحی انواع حضور در فضای مجازی را به حضور عادی، تجاری، تبلیغی و جنگی تقسیم نمود. وی افزود: حضور عادی، حضوری است که برای فعالیت ها و استفاده عادی استفاده می شود. حضور تجاری حضوری است که حرکت به سوی درآمدزایی است و حضور تبلیغی یا فرهنگی در فضای مجازی و حضور جنگی که هرکدام برای تبلیغ و دفاع از عقیده ای است و در زمینه هر کدام از این حضور ها و فعالیت ها لازم است شخص با الزامات عقلانی،قانونی،شرعی و اخلاقی آنها آشنا باشد.
ایشان بیان داشت: در فضای مجازی هر کس می تواند کار تبلیغی انجام دهد؛ برخلاف فضای واقعی که برای انجام تبلیغ نیاز به ارائه مدرک و تخصص خاص است. بنابراین قرار نیست حتما مبلغ باشیم که حضور تبلیغی داشته باشیم. امکان دارد یک فرد به عنوان یک خانه دار، یک معلم، در فضای مجازی کار تبلیغی و فرهنگی داشته باشد.یکی از آسیب های فضای مجازی این است که اگر کسی الزامات تبلیغ را نمی داند وارد عرصه تبلیغ شود، این امر سبب تخریب او خواهد شد. مبلغ اگر میخواهد در عرصه تبلیغی در فضای مجازی وارد شود لازم است نسبت به الزامات آن آگاهی داشته باشد.
استاد صالحی اضافه کرد: بعضی ادعای حضور جنگی در فضای مجازی را دارند ولی وقتی با آنها صحبت میشود معلوم است که حتی از الزامات آن آگاهی ندارند. کار تبلیغی جنگی نیاز به تخصص لازم دارد بهتر است طلاب ما تا دانش لازم را به دست نیاوردند وارد فضای جنگی تبلیغ در فضای مجازی نشوند. فضای جنگی فضای خیلی مهمی است که هر کس با گذراندن دو دوره نمیتواند وارد این عرصه از فضای مجازی شود بلکه نیاز به تخصص و تبحر زیادی دارد.
در ادامه استاد الزامات عقلانی و اهمیت امنیت درفضای مجازی، الزامات قانونی، اخلاقی و شرعی را به طور اجمال توضیح داد.