سرکار خانم آقابابایی دراین زمینه گفت: سنت ابتلا وامتحان یک قانون کلی ودائمی است که افراد جامعه باشناخت وآگاهی براین سنت الهی بهتر می توانند دربرابر امتحانات خداوند عمل کنند؛بااینکه دراجتماع وفور نعمت به صورت دائمی وهمیشگی هست حوادث سخت وناگوار هم وجود دارد که رمزپیروزی دراین امتحانات توکل برخدا ،صبر وپایداری واستمداغد ازالطاف نیروی ایمان وتوجه به گذرا بودن حوادث این جهان است.
همانطو ر که خداوند در سوره رعد آیه 11 می فرماید:«إ نَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم ؛ خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند »
مرحوم علامه در تفسیر این آیه می نویسد:«چون سنت خدا براین جریان یافته که وضع هیچ قومی را دگرگون نسازد مگرآنکه خودشان حالات روحی خودرا دگرگون سازند.»
وی افزود با توجه به وضعیت پیش آمده در جهان، مردم جامعه اسلامی به ویژه ایران، شاهد حوادث ناگواری مانند 8سال دفاع مقدس ،بلاهای طبیعی (همچون سیل ، زلزله و...)بودند. درحال حاضر نیز که مردم گرفتار این ویروس منحوس شده اند درقیاس با کشورهای دیگر خوب درخشیده اندبه ویژه طلاب عزیز در ضدعفونی کردن سطوح مختلف شهر، رسیدگی به وضعیت روحی وروانی اقشار جامعه ،حضور در بستر بیماران کرونایی ومهم ترازهمه در تغسیل وتدفین این بیماران. عزیزان این نیز می گذرد واین مرض وبلا یک امتحان است باشکوفایی ارزشهای اخلاقی ، مانند ایثار،همدلی وهمدردی وبرطرف نمودن معایب وضعف های اخلاقی...
سرکار خانم منیژه هاشم خانی گفت این حادثه هم محاسن وهم معایب در پی دارد که محاسن آن درزمینه تحصیل علمی طلاب به طور مختصر عبارتند از:
1-ارتباط نزدیک استاد با دانشجو از طریق فضای مجازی
2- شناخت وجدان اخلاقی طلاب نسبت به اساتید ودروس ارائه شده
3- احساس همدلی وهمدردی بین طلاب
4-آشنایی اجباری طلاب بافضای مجازی
5-برگزاری مباحثه های تلفنی بین طلاب
6-احیای روحیه جهادی طلاب ازجمله دستگیری طلاب ضعیف تر توسط طلاب قویتر ازنظر درسی
7-استفاده بهینه از زمان جهت مطالعه درسی وغیردرسی
8- ایجاد گروههای علمی –پژوهشی
9-طرح سوال ازمتن درسهای ارائه شده
10-غلبه برهوای نفس جهت پاسخگویی به سوالات مطرح شده توسط اساتید مربوطه
11-فعالیت شبانه روزی اساتید جهت آماده سازی ویدئو ها وفایل های درسی
12-استفاده مکرر از فایل های صوتی ارسال شده توسط اساتید
13-تقدیر وتشکر ازاساتید توسط طلاب
14-آشنایی اجباری طلاب واساتید بافضا های مجازی
15-طبق نظرسنجی ازطلاب ازبرگزاری کلاسهای آنلاین رضایت خاطر داشته اند.
سرکار خانم آقابابایی گفت : معایب آن درزمینه تحصیل علمی طلاب به طور مختصر عبارتند از:
1- عدم وقت شناسی طلاب و پایبند نبودن به حضور در ساعت تدریس
2- به علت تعطیلی مدارس و استفاده نکردن از کتابخانه کارهای تحقیقی برایشان دشوار گردیده است .
3- محروم شدن بعضی طلاب به دلیل نداشتن امکانات فضای مجازی
بنا براین درجامعه اسلامی هنگام بلا یا ابتلا به مرض سنت همبستگی دگرگونی اجتماعی با تغییر درونی افراد به وجود می آید؛درادامه وی اضافه کرد که ازجمله معایب این بیماری به شرح ذیل است.
سرکار خانم هاشم خانی گفت: کرونا در کوتاه مدت در ابعاد اجتماعی، شکل روابط انسانی را با تغییر مواجه کرده است؛ در حوزه آموزش تمرکز به سمت آموزش های غیرحضوری و مجازی رفته است؛ در بعد دینی بسیاری از مناسک اجتماعی همچون نماز جمعه و جماعات و زیارت حرم های مطهر با محدودیت های مواجه شده است و مراسم های مذهبی در شهادت ائمه(ع) و اعیاد اسلامی به تعطیلی کشیده شده است که بدون شک این تصمیم ها متاثراز عقلانیت نهفته در اجتهاد شیعی است که با توجه به واقعیت های جاری زندگی و منطبق بر تفکر جواهری و با عطف نظر به عناصر زمان و مکان اتخاذ شده است.
آنچه رسالت علوم انسانی و علوم اسلامی است، توصیف مساله ها با توجه به شرایط و اقتضائات جدید، تحلیل مساله، پیش بینی و آینده پژوهی و راهکار پژوهی است . به عبارت دیگر همانگونه که امروز دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت محسوس با بیماری کرونا درگیر شده است و در ذیل سیاست مبارزه و شکست با کرونا بسیج شده و تمامی صف و ستاد وزارت بهداشت به خط شده اند و تمامی امکانات و ظرفیت های خود را بسیج کرده اند و از سوی دیگر رویکردهای جدید همچون آموزش غیرحضوری، بهره گیری از فضای مجازی برای اطلاع رسانی و غربال گری و... را به عهده گرفته اند، ضرورت دارد تا حوزه های علمیه و دانشگاه های علوم انسانی نیز برنامه های دقیق خود را بدون فوت وقت در حوزه مطالعات بنیادین و کاربردی در این موضوع اعلام کنند و با یک تقسیم کارمشترک به روند تولید علم و همچنین هدف مهمتر که خدمت علم و دانش به ابنای بشر برای سعادت دنیا و آخرت است کمک نمایند.