کرمان برگزاری نشست علمی پژوهشی در مدرسه حضرت زینب کرمان

شناسه خبر : 88434

1398/11/15

تعداد بازدید : 162

کرمان برگزاری نشست علمی پژوهشی در مدرسه حضرت زینب کرمان
نشست علمی پژوهشی باعنوان : «سرقت علمی:آسیب هاوپیامدها» درمدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها کرمان برگزارشد.

دراین نشست که باحضورطلاب واساتید مدرسه برگزارگردید، سرکارخانم نجمه طاهری به عنوان ارائه کننده بحث وسرکارخانم مهدیه علوی به عنوان ناقد وسرکارخانم زهره قربانی به عنوان دبیرعلمی شرکت نمودند.

سرکارخانم طاهری خطاب به طلاب اظهارداشت:سرقت علمی یا ادبی استفاده از نوشتار، افکار، ایده ها و عبارات دیگران، به عنوان ایده و عبارات خویش است. این امر ممکن است به دلیل جهل یا عدم اطلاع از راه صحیح تشکر از دیگران یا ارجاع دادن به آنها باشد. همچنین ممکن است به عمد و به قصد فریب دیگران انجام شود و به طور خلاصه سرقت علمی یعنی: استفاده از تولیدات و نوآوری های علمی دیگران بدون ذکر منبع و اجازه آنها.

همچنین ایشان مصادیق ومواردسرقت علمی را این چنین برشمرد:

-        تعویض نام و آدرس مقاله یا رساله ای که قبلاً توسط یک محقق دیگر در همان کشور یا کشور دیگری انجام و منتشر شده، و با تغییر دادن نام و آدرس آن، دوباره با هویت جعلی در مجله یا مرکز دیگری چاپ می شود.

-        استفاده از داده ها، متون و یافته های چند مقاله و تلفیق آن ها با یکدیگر به منظور تولید یک مقاله نو. به این نوع مقاله (مقاله معجون) می گویند. در این نوع، مقاله ساز!!!! عبارات مقاله را به نحوی تغییر می دهد که تشخیص تقلبی بودن آن به سادگی امکان ندارد. در این شیوه مقاله ساز شکل جدول ها و نمودارها و کلیدواژه ها را تغییر می دهد و... .

-        استفاده از عین جملات و عبارات دیگران بدون گذاشتن گیومه و ذکر منبع که به این نوع سرقت «کپی و درج » می گویند.

-        گاهی فرد، پیشنهاد یا ایدة خلاقانه فردی را به اسم خود ثبت می کند.

-        ترجمه کتاب و مقالات دیگران بدون اجازه مولف اول.

-        گاهی محقق و دانشجو و طلبه جمله به جمله یا پاراگراف به پاراگراف مقاله خود را از یک متن دیگر اقتباس کرده است و معمولاً در متون ترجمه شده این اشکال وجود دارد.

خانم علوی به عنوان ناقد بحث سوال نمودکه امروزه دربرخی مراکز علمی، ممکن است پایان نامه ها و رساله های نامعتبروتقلبی به راحتی تایید شود وباعث بالارفتن رتبه علمی دانشجوواستاد شوداما درحوزه های علمیه سخت گیری های زیادی اعمال می گردد.آیا این سخت گیری ها موجب پیشرفت کمترحوزویان درمقایسه باسایر مراکز علمی نمی شود؟

خانم طاهری درجواب اظهار داشت: این امراگرچه ازنظرمادی برای فرد متقلب مزیت های مادی به دنبال دارد ولی این مساله یک امرحرام وغیراخلاقی محسوب می شود واعتبار وارزش علم راپایین می آورد وازمصادیق ارتزاق مال حرام به شمارمی رود.علاوه بر آن، چنانچه سرقت علمی فرد محرز گردد، حتی ممکن است به ابطال مدرک تحصیلی فرد بینجامد.

درپایان خانم طاهری بیان کرد: آشناکردن طلاب باشیوه های صحیح تفکرانتقادی، شیوه درست ارجاع دهی منابع، سختگیری اساتیدراهنما،برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده و...ازجمله راهکارهای مبارزه باسرقت علمی است.

اخبار مرتبط