قاسمی معاون پژوهش سطح سه الزهراء گفت، پایاننامه خانم فریبا چناخچی از طلاب سطح ۳ با موضوع «آسیبشناسی تربيتي خانواده از منظر قرآن و حديث» باراهنمایی حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای علی زینتی و مشاوره حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای ابوالقاسم ولی زاده با داوری حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر علی کاظمی، موفق به کسب رتبه عالی گردید. قاسمی در ادامه با اشاره به چکیده این پایاننامه گفت: شناسایی آسیبهای خانواده کمک شایانی به رشد و تعالی خانواده میکند؛ چراکه خانواده هم مانند هر سازمان دیگر در معرض آسیب و چالش است. در این نوشتار معیار اصلی آسیبشناسی خانواده، قرآن و احادیث معصومین س است. شناخت آسیبهای تربیتی خانواده در سه بعد کارکرد، ساختار و اعضاء، اصلیترین هدف این تحقیق و همچنین آشنایی با ویژگیهای خانواده مطلوب در اسلام جزء اهداف وابسته است. شناخت آسیبها راهی برای تحقیق و تفحص بیشتر است و چهبسا عدهای را بر آن دارد که در رابطه با راهکارهای رفع آسیبها تحقیق و بررسی کنند. گردآوری اطلاعات این تحقیق بهصورت کتابخانهای است که با استفاده از کتب لغت به بررسی مفاهیم پرداختهشده و سپس با بهرهگیری از کتابهایی که درزمینهٔ آسیبهای خانواده نگاشته شده، آسیبهای تربیتی خانواده موردبررسی قرارگرفته است، همچنین با محور قرار دادن آموزههای قرآنی و روایی به توصیف و تبیین آسیبهای یادشده پرداختهشده است. ایشان در ادامه با شاره به یافتههای این تحقیق افزودند: آسیبهای تربیتی کارکردی خانواده عبارت است از: خانواده بدون فرزند (ناباروری پدر، مادر و یا هردو)، ناکارآمدی و عدم موفقیت خانواده در آموزش و تربیت، ناتوانی خانواده در تأمین نیازهای اقتصادی، ارضاء نشدن غرایز جنسی زوجین در خانواده، فقر عاطفی، ناتوانی خانواده در ازدواج و اشتغال فرزندان و ناتوانی در تأمین سلامت و بهداشت. آسیبهای ساختاری تربیتی خانواده شامل: خانواده تک سرپرست، خانواده پدرسالار، مادر سالار و فرزند سالار میشود. آسیبهای عضوی خانواده بهصورت نبود پدر، نبود مادر، نبود فرزندان و حضور کم پدر یا مادر و یا فرزندان در خانواده بروز میکند. همه این آسیبها بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین علیهمالسلام بررسیشده و پیامدهای آن و راهکارهایی برای رفع آسیبها نوشتهشده است. گفتنی است این جلسه دفاع سهشنبه 21/06/96 ساعت 11:00 بهصورت ویدئوکنفرانس با همکاری مرکز مدیریت استان قم و آذربایجان غربی برگزار شد.