ایلام نشست پژوهشی «آسیب شناسی پژوهشی » در مدرسه علمیه فاطمیه س سرابله

شناسه خبر : 35755

1395/10/01

تعداد بازدید : 331

ایلام نشست پژوهشی «آسیب شناسی پژوهشی » در مدرسه علمیه فاطمیه س سرابله

نشست پژوهشی «آسیب شناسی پژوهشی »در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران فاطمیه سرابله و حوزه علمیه برادران سرابله تشکیل شد :

در مدرسه علمیه فاطمیه (س) سرابله نشستی با موضوع  « آسیب شناسی پژوهشی » با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی تقوایی، معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه برادران استان ایلام ، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی تقوایی  بیان داشت: تحقیقات و پژوهش باید از محوری­ترین و اصلی­ترین برنامه­ها درحوزه­های علمیه باشد و هم وقت و هم سرمایه زیادی باید برای آن صرف کرد؛  زیرا در این صورت است که حوزه­ها در شناسایی وحل مشکلات جامعه موفق خواهند بود نه صرفا در حل مشکلات فردی.

 تقوایی به برخی آسیب­ها در حیطه پژوهش پرداخت و گفت: عدم شناسایی صحیح آسیب­های موجود در تحقیقات، مهم ترین مانع رسیدن به پژوهش مطلوب خواهد شد که حوزه­های علمیه ضروریست درجهت شناسایی دقیق آن­ها تلاش نمایند از جمله این آسیب ها وموانع می­توان به عدم برگزاری دوره های آموزشی روش تحقیق و مقاله نویسی طلاب. دخالت افراد غیر متخصص در پژوهش در حوزه های تخصصی، فراهم نشدن فرصت های مطالعاتی برای اساتید و پژوهشگران، عدم استفاده از ابزارهای تشویقی مناسب جهت ایجاد انگیزه در طلاب،  کاربردی نبودن تحقیقات انجام شده در حوزه­های علمیه و  داشتن روحیه سطحی­نگری در تحقیقات  را می­توان برشمرد.

وی در حاشیه بودن پژوهش در حوزه­های علمیه را بحران خواند و گفت:  باید پژوهش را از حالت حاشیه­ایی خارج کرد و برای آن اهمیت قائل شد.

 مهدی تقوایی  اظهار داشت: نشست­های علمی و جلسات نقد و همایش های تخصصی، زمین­ساز رشد و تعالی علوم و رشته­های مختلف است. این فعالیت ها در اعطای رتبه­های علمی نیز تأثیر دارد ولی در حوزه به این امور توجه چندانی نمی­شود و امتیازات آنها برای اساتید محاسبه نمی­گردد و این  یکی از آسیب­های پژوهش و حتی آموزشی در حوزه است.

اخبار مرتبط