نشست پژوهشی «آسیب شناسی پژوهشی »در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران فاطمیه سرابله و حوزه علمیه برادران سرابله تشکیل شد :
در مدرسه علمیه فاطمیه (س) سرابله نشستی با موضوع « آسیب شناسی پژوهشی » با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی تقوایی، معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه برادران استان ایلام ، برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی تقوایی بیان داشت: تحقیقات و پژوهش باید از محوریترین و اصلیترین برنامهها درحوزههای علمیه باشد و هم وقت و هم سرمایه زیادی باید برای آن صرف کرد؛ زیرا در این صورت است که حوزهها در شناسایی وحل مشکلات جامعه موفق خواهند بود نه صرفا در حل مشکلات فردی.
تقوایی به برخی آسیبها در حیطه پژوهش پرداخت و گفت: عدم شناسایی صحیح آسیبهای موجود در تحقیقات، مهم ترین مانع رسیدن به پژوهش مطلوب خواهد شد که حوزههای علمیه ضروریست درجهت شناسایی دقیق آنها تلاش نمایند از جمله این آسیب ها وموانع میتوان به عدم برگزاری دوره های آموزشی روش تحقیق و مقاله نویسی طلاب. دخالت افراد غیر متخصص در پژوهش در حوزه های تخصصی، فراهم نشدن فرصت های مطالعاتی برای اساتید و پژوهشگران، عدم استفاده از ابزارهای تشویقی مناسب جهت ایجاد انگیزه در طلاب، کاربردی نبودن تحقیقات انجام شده در حوزههای علمیه و داشتن روحیه سطحینگری در تحقیقات را میتوان برشمرد.
وی در حاشیه بودن پژوهش در حوزههای علمیه را بحران خواند و گفت: باید پژوهش را از حالت حاشیهایی خارج کرد و برای آن اهمیت قائل شد.
مهدی تقوایی اظهار داشت: نشستهای علمی و جلسات نقد و همایش های تخصصی، زمینساز رشد و تعالی علوم و رشتههای مختلف است. این فعالیت ها در اعطای رتبههای علمی نیز تأثیر دارد ولی در حوزه به این امور توجه چندانی نمیشود و امتیازات آنها برای اساتید محاسبه نمیگردد و این یکی از آسیبهای پژوهش و حتی آموزشی در حوزه است.