حجتالاسلام والمسلمین حصاری بیان کرد: حوزههای علمیه، نهاد آموزشی صِرف نیستند لذا باید در حوزههای علمیه همه سازوکارهایی که موجب تعمیق و توسعه علمی و تولید علم میشود تعریف و ساختار آن ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر نظام آموزشی حوزههای علمیه هدفمند برنامهریزی شده است ولی چرخه علمی زمانی کامل میشود که به تعمیق و توسعه علمی طلاب بپردازیم و از تواناییهای به فعلیت رسیده طلاب در مسیر گسترش دامنه علمی استفاده نمائیم.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران خاطرنشان کرد: برای تکمیل چرخه علمی در حوزههای علمیه خواهران تمام برنامهها پیش بینی شده است و امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد رونق برنامههای پژوهشی به صورت نظاممند و هدفمند در مدارس علمیه خواهران باشیم تا طلاب همزان با تحصیل و ارتقاء علمی، آماده پاسخگویی به نیاز علمی و دینی جامعه شوند.
حجتالاسلام والمسلمین حصاری توسعه علم، تعمیق علمی طلاب و تولید علم را از رسالتهای معاونت پژوهش برشمرد و گفت: در این راستا برنامههایی را پیشبینی کردیم که برخی به مرحله اجرا رسیده و برخی نیز در حال آمادهسازی است و در آینده نزدیک آماده و اجرا میشود.
وی با بیان اینکه نظاممند کردن برنامههای پژوهشی مدارس علمیه خواهران برای اولین بار در کشور توسط معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران انجام شده است اظهار داشت: نظاممند و هدفمند کردن برنامههای پژوهشی مدارس علمیه خواهران، از گامهایی است که معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران به منظور توسعه و تعمیق علمی طلاب برداشته است و این اولین بار در کشور است که برنامههای پژوهشی به صورت مدون و برنامهریزی شده در کنار برنامههای آموزشی اجرا میشود.
معاون پژوهش با اشاره به برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی، کرسیهای نظریه پردازی، نشستهای نقد و بررسی و کارگاههای روش و مهارتهای پژوهشی در مدارس علمیه خواهران گفت: همه فعالیتهای پژوهشی که میتواند طلاب را در مسیر توسعه و تعمیق علمی کمک کند در برنامههای پژوهشی مدارس پیشبینی کردیم که موجب میشود طلاب با مباحث مبتلابه جامعه آشنا شوند و آموختههای طلاب فقط محدود و محصور به کتابهای درسی نباشد و دامنه پیدا کند.
وی افزود: طلاب باید در فعالیتهای پژوهشی، تمرین و ممارست داشته باشند به همین منظور با تصویب شورای علمی حوزههای علمیه، ساعات الزامی و اختیاری برای فعالیتهای پژوهشی در طول سال تحصیلی در برنامه ثابت هفتگی خواهران طلاب معین شده است.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: در این برنامه، طلاب ۲ساعت در هفته به صورت الزامی به فعالیتهای پژوهشی تعریف شده و ۱۰ ساعت به صورت اختیاری و به فراخور علاقه و انگیزه به فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و تربیتی میپردازند.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ۲ ساعت در هفته از برنامههای الزامی مدارس به فعالیتهای پژوهشی اختصاص دارد، لذا هزینههای آن هم به عنوان هزینههای اجتناب ناپذیر، قابل پیشبینی است و از این نظر مدارس برای اجرای برنامههای پژوهشی مشکلی نخواهند داشت.
حجتالاسلام والمسلمین حصاری در ادامه با تأکید بر تعمیق علمی طلاب و تولید علم به مسابقه پژوهشی رشد اشاره کرد و تصریح نمود: از ویژگیهای مهم مسابقه رشد این است که موضوع انتخاب شده توسط طلبه برای شرکت در مسابقه معطوف به نیازهای دینی جامعه مخاطب است.
وی در ادامه با بیان اینکه تغییر ارزشیابی آموزشی به ارزشیابی تحصیلی از مصوبات شورای عملی و تربیتی است، گفت: سهم پژوهش در نظام آموزش از مسائلی است که مصوب شواری علمی و تربیتی است و موجب میشود که نمرات طلاب صرفا نمرات آموزشی نباشد بلکه فعالیتهای پژوهشی و همچنین فرهنگی نیز در این نمرات سهیم باشند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران افزود: به همین منظور در حال آمادهسازی پیوستهای پژوهشی برای دروس مختلف هستیم تا در نیم سال دوم سال تحصیلی جاری این طرح در چند مدرسه علمیه، به صورت آزمایشی اجرا شود.
وی افزود: امروز بزرگترین نیاز کاربردی مکتب اهلبیت(علیهمالسلام)، تولید محتوای دینی است و حوزههای علمیه باید آموزههای دینی را به گزارههای معرفتی و رفتاری تبدیل نمایند.
حجتالاسلام و المسلمین حصاری به تاکیدهای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به بحث سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث سبک زندگی اسلامی یک ابرپروژه است و تمام ساختارهای اجتماعی را در بر میگیرد که ذیل آن چندین کلان پروژه قرار میگیرد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران گفت: در رابطه با تولید علم، معاونت پژوهش حوزههای علمیه خواهران، بیش از ۵۰۰ هسته پژوهشی با حضور فارغالتحصیلان حوزههای علمیه خواهران و بیش از ۳۰۰ هسته نیز با حضور استادان حوزههای علمیه خواهران تشکیل داده است و خواهران طلبه به تولید اثر مشغول هستند.
وی با اشاره به برگزاری اولین دوره تربیت محقق در رشته اخلاق و تربیت در سال تحصیلی جاری، تصریح نمود: برگزاری دورههای تربیت محقق و پژوهشگر به صورت نظاممند از دیگر برنامههای معاونت پژوهش است تا خواهران پژوهشگر در رشتههای مختلف علوم اسلامی و مورد نیاز جامعه تربیت شوند.
حجتالاسلام والمسلمین گفت: تاسیس و ایجاد مراکز پژوهشی در نقاط مختلف کشور به منظور انجام فعالیتهای پژوهشی از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی حوزههای علمیه خواهران است.
وی در پایان با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای حوزههای علمیه خواهران تصریح نمود: باید ممتازین حوزههای علمیه خواهران به نخبه تبدیل شوند و از ظرفیتهای نخبگان استفاده نمائیم