بسمه تعالی
آیین نامه تشکیل « کانونهای پژوهشی در مدارس علمیه خواهران »
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
معاونت پژوهش
ماده 1:
کانون تشکلی طلبگی است که جهت ترویج و تثبیت فرهنگ پژوهش و ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی طلاب در چارچوب ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مدارس علمیه با اهداف ذیل تشکیل میگردد.
ماده 2:
اهداف کانون پژوهشی به شرح زیراست :
1-2- شناسایی، جذب و رشد استعدادهای پژوهشی؛
2-2- هدایت ، جهت دهی وتقويت انگیزه های پژوهشی و بهره برداری بهینه از ظرفیتها وفرصتها؛
3-2- ایجاد بینش علمی در حد شکوفایی استعداد و برانگیختن خلاقیت پژوهشی طلاب؛
4-2- ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی در علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها؛
5-2- فرهنگ سازی برای كار گروهي و رقابت علمی میان طلاب؛
-6-2- ایجاد روحیه پرسشگری، آزاد اندیشی و آشنایی با نقد و مناظره و حقیقت جویی مبتنی بر آموزه های دینی؛
7-2- کمک به کیفی سازی تکالیف پژوهشی طلاب.
ماده 3:
کانون با محوريت طلاب و زیر نظر شورای پژوهشی مدرسه علمیه فعالیت میکند.
ماده 4:
کانون با داشتن شرایط زیرتشكيل ميشود:
1-4- مکان مناسب براي فعالیت اعضا؛
2-4- تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری؛
3-4- دسترسی به اساتید متعهد و مجرب و متخصص در رشته هاي مطالعاتی با تأیید شورای پژوهشی مدرسه؛
4-4- حداقل 8 نفر متقاضی عضویت در مدارس دارای کمتر از 50 نفرطلبه ، 12 نفر در مدارس بین 50 تا 100 نفر و 15 نفر در مدارس بالای100 نفرطلبه.
ماده 5 :
شرایط اعضا کانون به شرح زیراست :
1-5- مستعد و علاقه مند به تحقیق؛
2-5- امکان مشاركت در برنامههای کانون به مدت حداقل 2 ساعت در هفته؛
3-5- متعهد به انجام فعالیتها و برنامههای کانون؛
4-5- اتمام نیمسال اول (ورودی دیپلم ) و پایه اول (ورودی سیکل)؛
تبصره : عضویت اساتید و طلاب فارغ التحصیل در کانون بلامانع است.
ماده 6 :
تأسیس کانون بر عهده معاون پژوهش مدرسه است و پس از تشکیل کانون اداره آن بر عهده دبیر کانون است.
ماده 7):
هر کانون دارای یک هسته مرکزی است و اعضای آن عبارتند از 5 نفرعضو رسمی و 2 نفر علی البدل از طلاب آشنا به امور پژوهشی كه با رأي سايراعضا به صورت سالانه انتخاب میشوند و مصوبات هسته مرکزی با حداقل 3 رأی پذیرفته میشود.
تبصره : معاون پژوهش مدرسهیا نماینده وی به منظور ایفای نقش نظارتی و پشتیبانی می تواند در جلسه حضور داشته باشد.
ماده 8:
مسئولیت کانون بر عهده مدرسه علمیه است و معاون پژوهش بر فعالیت های کانون نظارت دارد.
ماده 9:
دبيري كانون بر عهده يك نفر از اعضاء هسته مرکزی است که بارأی سایر اعضاء به مدت یک سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی در سال بعد بلامانع است .
ماده 10:
معاون پژوهشی مدرسه در قبال کانون وظایف زیر را بر عهده دارد:
1-10- پیگیری برای ایجاد کانون در مدرسه؛
2-10- پيگيري وجذب منابع مالي براي تداوم فعاليت كانون؛
3-10- مساعدت و پیگیری تعاملات کانون با مراکز و موسسات در خصوص برنامه ها و فعالیتهای کانون؛
4-10- حمايت از اجرای برنامههاي ابلاغي مركز يا شوراي علمي-پژوهشي استان و مصوبات هسته مركزي كانون؛
5-10- نظارت برحسن اجرای برنامهها؛
6-10-پیگیری اخذ گزارشهای مربوطه از دبیر کانون.
ماده 11 :
وظایف هسته مرکزی عبارتند از:
1-11-تایید گزارشهای شناسایی و سازماندهی نیروهای مستعد و علاقمند به پژوهش؛
2-11- بررسی و تصویب برنامه و بودجه سالانه بر اساس خط مشیهای كلي ابلاغي از سوی مرکز يا مدیریت استان؛
3-11- تصمیم گیری نسبت به تشکیل گروههای مطالعاتی؛
4-11- تعامل با سایر کانون ها؛
5-11- بررسی و تصویب برنامههای مرتبط با نشر نتايج پژوهشهاي انجام شده در كانون به صورت مكتوب ، مجازي و.....؛
6-11- بررسی گزارشهای سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامههاي كانون؛
7-11- بررسی و پيشنهاد برنامههاي جديد به مديريت مدرسه؛
8-11- بررسی و تاييد گزارش عملکرد سالانه جهت ارائه به معاون پژوهش مدرسه از طریق دبیر کانون.
ماده 12:
دبیر کانون وظايف و اقدامات زير را برعهده دارد:
1-12- اطلاع رساني به طلاب درخصوص برنامههاي کانون و شناسایی و ثبت نام از طلاب و تعامل مستمر با آنها؛
2-12- شناسايي استادان مورد نظر برای فعالیتهای پژوهشی با مشورت معاون پژوهش مدرسه ومعرفی آنها به شوراي پژوهشی مدرسه و پیگیری تاييد ایشان؛
3-12- هماهنگي با اساتید تاييد شده جهت هدایت و پشتیبانی علمی گروههای مطالعاتی؛
4-12- هماهنگي واجراي برنامه هاي مصوب هسته مركزي؛
5-12- تعامل و هم انديشي با سایر كانون ها؛
16-12- هماهنگی با اعضا هسته مركزي و برگزاری جلسات؛
7-12- پیگیری مصوبات جلسات و اجرایی کردن آنها؛
8-12- تنظیم برنامه بودجه سالانه و ارایه به معاون پژوهش مدرسه پس از تأیید هسته مرکزی؛
9-12- اقدام برای انعکاس فعالیت های کانون از طریق معاون پژوهش؛
10-12- پیشنهاد در باره تشکیل گروه های مطالعاتی؛
11-12- تنظیم آییننامههای داخلی و دستورالعملها؛
12-12-تنظیم گزارشهاي دوره اي جهت ارائه به معاون پژوهش پس از تایید هسته مركزي؛
13-12- تنظیم گزارشهای سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامههاي کانون.
ماده 13 :
تصميم گيري درخصوص موارد زير بر عهده مدیر مدرسه است:
1-13- بررسي درخواست طلاب براي راه اندازي كانون واعطاي مجوز به آنها؛
2-13- اعلام نظر در باره برنامه بودجه پیشنهاد شده از سوي كانون ها؛
3-13- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به نشرآثار پژوهشی تأیید شده؛
4-13- صدور معرفی نامه برای اعضاء کانون جهت شرکت در فعالیت های پژوهشی.
تبصره: در صورت تحقق بند 4 ماده 4 این آیین نامه، مدیر موظف است از تاسیس کانون حمایت کند.
ماده 14:
وظایف اعضاء کانون عبارت است از:
1-14- شرکت در انتخاب اعضاء هسته مرکزی؛
2-14- شرکت در انجام کار گروهی و همراهی و تبعیت از تصمیم جمعی؛
3-14- انجام برنامههای مصوب هسته مرکزی و امور واگذار شده از سوی دبیر؛
4-14- رعایت آیین نامههاي داخلی و مصوبات کانون.
ماده 15:
اعضاء کانون از امتیازات زیر برخوردار می شوند.
1-15- ثبت امتیاز عضویت در کارنامه پژوهشی؛
2-15- اولویت شرکت در کارگاههای پژوهشگری؛
3-15- حمایت از تدوین و چاپ و نشر آثار پژوهشی؛
4-15- برخورداری از امتیاز ورود به مقاطع بالاتر؛
5-15- اولویت در برخورداری از تسهیلات و امکانات رفاهی و مزایای پژوهشی؛
6-15- شرکت در نشستهای علمی، اردوهای علمی پژوهشی و....؛
7-15-صدور گواهینامه معتبر بعد از اتمام دوره های کارگاهی و مهارت آموزی.
ماده 16:
عضویت اعضاء با انصراف کتبی عضو یا از دست دادن یکی از شرایط مندرج در ماده 5، خاتمه مییابد.
ماده 17:
مدارس علميهاي كه فاقد شرايط لازم براي تشكيل كانون هستند، مي توانند به شكل زيراقدام به راه اندازي حلقه هاي پژوهشي كنند.
طلاب علاقمند به پژوهش میتوانند در گروه هاي سه تا پنج نفره يك حلقه پژوهشي را تشكيل دهند.
1-17- طلاب مبتدي كه توان پژوهشي كافي ندارند، ميتوانند به عنوان عضو همراه، درحلقه هاي پژوهشي حضور داشته باشند تا در جريان فعالیت های پژوهشی و تحقيقی قرار گيرند.
2-17- يكي از اعضاي حلقه پژوهشي كه توانمندي بيشتري دارد، به عنوان نماينده حلقه انتخاب ميشود.
3-17- نمايندگان حلقههاي پژوهشي ميتوانند برنامههاي پيشنهادي خود را تدوين كرده، جهت تاييد به معاون پژوهش مدرسه علميه ارايه دهند.
4-17- معاون پژوهش مدرسه موظف است برنامههاي پيشنهادي ارايه شده توسط حلقه ها را بررسي كرده و همكاري لازم را جهت اجراي آنها داشته باشد.
5-17- برنامه محتوايي حلقه ها ، همان برنامه كانون هاي پژوهشي است.
اين آيين نامه در 17 ماده و3 تبصره در شورای پژوهش بررسی و شهریور ماه 1394 به تاييداعضاء رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا است.
من الله التوفيق وعليه التكلان