به مناسبت هفته پژوهش، کارگاه پژوهشی «روشهای نقد مقاله علمی» در مدرسه علمیه نرجسیه برگزار شد و طلاب سطح دو با مفاهیم نقد علمی و کاربرد آن در پژوهشهای حوزوی آشنا شدند. در این برنامه، وزینی روشن مدرس حوزه، مفاهیم را همراه با مثالهای عملی برای طلاب تشریح کرد.
وی اظهار داشت: «نقد علمی به معنای بررسی دقیق، منطقی و مستند یک مقاله برای سنجش کیفیت علمی آن است و هدف آن روشنسازی نقاط قوت و شناسایی ضعفهاست، نه تخریب یا مچگیری.»
وی افزود: «در این کارگاه، اهمیت نقد علمی و تاثیر آن در ارتقای سطح علمی پژوهشگران و حوزه مورد بحث قرار گرفت و نمونههای عملی برای درک بهتر مفاهیم ارائه شد.»
مدرس حوزه بیان کرد: « انواع نقد شامل نقد ساختاری، محتوایی و روشی است و هر یک از این نوع نقدها با مثالهای واقعی و ملموس برای طلاب توضیح داده شد.»
وی تصریح کرد: «معیارهای یک نقد علمی خوب مانند بیطرفی، استناد دقیق به شواهد، پرهیز از کلیگویی و بیان نقاط قوت و ضعف با رعایت اصول اخلاقی آموزش داده شد.»
وزینی روشن خاطرنشان کرد: «مراحل نقد مقاله شامل مطالعه اولیه، خواندن دقیق، تکمیل چکلیست، نوشتن نقاط قوت و ضعف همراه با دلیل و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، با مثالهای عملی گامبهگام برای طلاب تشریح شد.»
مدرس حوزه یادآور شد: «همچنین در این کارگاه به خطاهای رایج در نقد علمی مانند نقد احساسی، بیتوجهی به نقاط قوت، مقایسه با سلیقه شخصی و استفاده از جملات تند اشاره شد و روش اصلاح آنها آموزش داده شد.

