نشست پژوهشی با موضوع سلوک توحیدی

یزد مهریز نشست پژوهشی با موضوع سلوک توحیدی

شناسه خبر : 159893

1404/04/21

تعداد بازدید : 23

یزد مهریز نشست پژوهشی با موضوع سلوک توحیدی
سلسله نشست پژوهشی با موضوع سلوک توحیدی توسط حجت الاسلام والمسلمین علیزاده مدیر مدرسه علمیه تربیت گرا در قم در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها مهریز به مناسبت دهه اول محرم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهراء معاون پژوهش این مدرسه  از برگزاری سلسله نشست پژوهشی با موضوع سلوک توحیدی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده مدیر مدرسه علمیه تربیت گرا قم با حضور کادر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها مهریز در سالن اجتماعات این مدرسه به مناسبت دهه اول محرم خبرداد.

حجت الاسلام علیزاده در ابتدا ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسین علیه السلام  و یاران باوفای ایشان به بیان سلوک توحیدی برای رسیدن به حقیقت پرداخت و افزود: سه مسلک توحیدی برای رسیدن به حقیقت وجود دارد.

ابتدا مسلک سلوک براساس حالات است که انسان باید سعی نماید حالات خود را حالات توحیدی قرار دهد مثل مناجات خمس عشر امام سجاد علیه السلام که حالات مختلف را بیان می کند که در همه دعاها و مناجات های امام سجاد سلوک و رغبت به زندگی وجود دارد.

استاد علیزاداه بیان کرد: جهت فهم متون آسمانی و فهم قرآن و احادیث اهل بیت علیم السلام فقط با دانش حاصل نمی شود راهکارهای دیگری هم دارد از جمله آن راهکارها تقواست وقتی انسان باتقوا باشد عمیق می فهمد تقوا و حفظ شئونات و رعایت حلال و حرام درهای علم را بر روی ما باز می کند.

وی در ادامه به سلوک دوم اشاره کرد و گفت: سلوک بر اساس مقامات است انسان از مقام یقظه(بیداری) تا مقام توحید صد منزل طی می کند در هر منزل مقام مشارطه،‌ مراقبه، محاسبه و معاتبه داشته باشد که هر انسانی باید این چهار مقام را روزانه طی نماید.

علیزاده در ادامه اظهار داشت: سلوک سوم سلوک جهاد است این شیوه به سلوک پیامبر و اهل بیت علیه السلام نزدیک تر است و می توانند با این شیوه به مقام توحیدی برسند که این شیوه از مبارزه شروع و به شهادت ختم می شود.

استاد سپس به تعریف جهادپرداخت و گفت:  و منظور از جهاد یعنی تلاش حداکثری همراه با تحمل سختی ها جهت اعتلای اسلام  است وی سپس به بیان تفاوت حَمل و حِمل پرداخت وگفت: حمل با فتح حاء یعنی معرفت را وارد قلبت کنی و لی حمل یعنی با کسر حاء یعنی علم را فقط در ذهن بسپاری و حفظ کنی و مسلط بشوی تفاوت نگاه توحیدی در همین جاست عالم باید علم را حَمل کند تا گرفتار حِمل نشود چون جایگاه علم در قلب است اینکه می فرماید تحمل سختی ها یعنی سختی ها رادر قلب خود حمل کنید زیرا قلب مؤمن عرش الرحمن است.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه خاطر نشان کرد: برخی به این تعریف جهاد یک قیدی اضافه می کنند و آن قید در مقابل دشمن است یعنی در تعریف جهاد چنین می گویند:

جهاد یعنی: تلاش حداکثری همراه با تحمل سختی ها در مقابل دشمن جهت اعتلای اسلام

 

 

علیزاده درادامه گفت: برخی از عالمان این قید را نمی پذیرند و می گویند: در اسلام جهاد ابتدایی نداریم ولی برخی دیگر از عالمان شیعه من جمله آیت الله خامنه ای(حفظه الله) این قید را می پذیرند و معتقدند به جهاد ابتدایی و در این زمینه ایشان کتاب فقه جهاد را در 27 جلد تدوین نموده اند که کتابهای فقهی ایشان در زمینه جهاد بهترین منبع برای سلوک جهاد است که نمونه ای از سلوک جهاد، جهاد علمی است.

علیزاده اظهار داشت: ما باید علم حمل و نقل اهل بیتی را فرا بگیریم دل و قلبمون را آنقدر گشاده کنیم که ظرف قلبمان آماده این تغییر و تحول باشد و خود را برای زمان ظهور امام زمان (عج) آماده کنیم زیرا در زمان ظهور فقها همه کاره عالم هستند رهبران آینده دنیا همین فقیهان هستند براین اساس مسئله مهم آماده کردن قلب برای دریافت چنین علمی است که حمل معارف در قلب چند شرط چند مانع و چند علامت دارد.

وی در ادامه شرایط حمل معارف را بیان کرد وگفت: اولین شرط حمل معارف دعاست و بهترین شیوه شستشوی قلب و دل استغفار است و استغفار پاک کننده بسیار قوی است که بهترین روش خواندن نماز استغفار در هنگام طلوع و غروب افتاب است.

استاد علیزاده سپس بحث غرب زدگی را مطرح کرد و گفت: غربزدگی در سه سبک باید مورد بررسی قرار بگیرد ابتدا غربزدگی در سبک زندگی است هرکس در دل و قلب و علمش مایل به جبهه دشمن باشد این زندگی به سبک غربی است و از مسلمانان نیست وی در ادامه به نمونه ای از زندگی به سبک اسلامی را بیان و گفت: نمونه ای از جهاد سبک زندگی اسلامی است.

  وی سپس دومین لایه غربزدگی مدیریت به سبک غربی اشاره کرد و گفت: مدیریت نباید به سبک غربی باشد بلکه مدیریت باید به سبک مدیریت اسلامی باشد مانند مدیریت پیامبراسلام (ص) مدیریت به سبک اسلامی یعنی اینکه در جلسات متوجه نشوی چه کسی مدیر است وظیفه ما مبارزه با سبک مدیریتی غربی است.

استاد در ادامه سومین لایه غربزدگی را غربزدگی در سطح علم و دانش معرفی کرد و بیان داشت: که در این لایه سه گروه سرباز دارد یک گروه کسانی که علوم غربی را مثل وحی منزل می دانند این گروه دل باخته غربند و خطر ناک ترین گروه همین گروه هستند. گروه دیگر مرعوب غرب نیستند بلکه مزدور غرب هستند و علوم غربی را فقط برای رسیدن به پول بیشتر وکاسبی کردن یاد می گیرند و گروه سوم افرادی هستند که سعی دریادگیری دانش غربی هستند تا بتوانند آنها را نقد کنند.که این خود آسیب زا ست چون در زمینه علم به درجه اجتهاد نرسیدند لذا آسیب بیشتری می زنند.