یزد|مدرسه حضرت زینب |نشست

تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه

شناسه خبر : 156768

1403/12/28

تعداد بازدید : 5

تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه
نشست پژوهشی با عنوان «تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه» برگزارشد. معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه » به صورت مجازی خبر داد. به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست مجازی تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه رحمت الله علیه با حضور اساتید محترم و با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت مجازی برگزار شد.
نشست پژوهشی با عنوان «تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه» برگزارشد. معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه » به صورت مجازی خبر داد. به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست مجازی تبیین اندیشه سیاسی ملاعبدالله بهابادی یزدی رحمت الله علیه رحمت الله علیه با حضور اساتید محترم و با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت مجازی برگزار شد. خانم رئیسی معاون پژوهش این مدرسه ضمن بیان این خبر افزود: با توجه به ضرورت آشنایی طلاب با سیره و روش علمی و سیاسی علمای اسلام و نیز تقویت زمینه تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه، این نشست برگزار شد. استاد بهروزی لک ضمن معرفی علامه بهابادی یزدی به شخصیت منحصر به فرد ایشان و نقش سیاسی کارکردی علامه بهابادی در اعمال ولایت فقیه پرداخت و افزود: ایشان سرآمد علمای عصر خود و بی‌نظیر در زهد و تقوا بود،صاحب کرامات نفسانی بوده و به مقام تهذیب نفس دست یافته بود ملا عبدالله بهابادی خدمات زیادی به جامعه بشریت ارائه کرده است و صاحب تالیفات فراوانی به دو زبان فارسی و عربی می‌باشد یکی از بزرگترین علل شهرت ایشان مربوط می‌شود به حاشیه نفیس ملا عبدالله یزدی معروف به حاشیه ملا عبدالله و کتاب تهذیب المنطق تفتازانی که به منظور تفسیر و بیان تهذیب المنطق نوشته شده است در دوره صفویه ملا عبدالله بهابادی به دعوت شاه طهماسب و از طریق محقق کرکی به نجف اشرف می‌آیند و امور حسبیه یعنی اجرایی حکومت داری را تقبل مینماینداین منبع مشروعیت حق برای حاکمان صفوی در اصل و ابتداً همان حکم محقق کرکی و علمای دیگر از جمله محقق سبزواری است .علامه بهاد یزدی این اعمال ولایت را در سه بعد انجام دادند،اما خود فقیه هنوز مسئول مستقیم حکومت و سه قوه نبودند زیرا حکومت در اسلام یا حکومت شخص معصوم است یا حکومت نائب معصوم که زحمات علامه و علمای دیگر زمینه ساز حکومت نائب شده است. در ادامه استاد سید جواد میرخلیلی ضمن بیان تحولات عصر صفوی به نقش علامه بهابادی یزدی در تحولات سیاسی عصر صفوی پرداخت وگفت:علامه بهابادی با نگارش کتاب و نیز تفسیر کتب سایرعلما ،نقش مهمی در پیشرفت و حفظ جایگاه و اندیشه شیعی نجف اشرف داشتند تا اسلام شیعی را حفظ کنند.در آن زمان که بین عثمانی و صفوی رقابت و درگیری بود ایشان دستاوردها را به اصفهان انتقال دادند و در آن زمان ایران حکومت یکپارچه نداشت زیرا تسلط مغولان و بعد تیموریان بود. اما شاه اسماعیل حکومت مقتدر تشکیل می‌دهد علامه به خاطر توجه ویژه به ضرورت حکومت شیعه و ضرورت سیاسی اجتماعی خود ایشان عملاً با دولت صفوی همکاری می‌کنند و تولیت را قبول می‌نمایند مدارس علمیه را تاسیس کرده که نقش مهمی در زمینه سازی انقلاب ایفا کرده است این دوران که علامه تولیت را قبول کردند دوران شکوه و اوج ادب و هنر بوده و بافت سیاسی اجتماعی شکل میگیرد ،با حضور علما از اقصی نقاط سبب می‌شود سیر تمدنی شروع شده و علامه بهابادی در کنار همه علما با دیپلماسی قوی توانستند سنت‌های فکری شیعیان را تقویت کنند و با ایجاد نشاط و سرزندگی به بالندگی اسلام شیعی کمک نمایند. همچنین استاد علی صادقی دقیقی ضمن تعریف سیاست به تبیین اندیشه سیاسی علامه درسطح بین الملل پرداخت و افزود: سیاست دانش مدیریت قدرت است. ملا عبدالله بهابادی یزدی به واسطه تولیتی که بر حرم امام علی علیه السلام و حاکمیتی که در نجف اشرف داشتند یک سیاستمدار قوی هم بودند از جمله سیره سیاسی این عالم بزرگوار می‌توان به این موارد مثل تقابل با سکولاریسم تقابل با فمنیسم تقابل با منشور حقوق بشر غربی و دفاع از حقوق اسلامی و اقلیتهای دینی اشاره نمود .علامه الگوی موفقی از مدیریت دینی با مبنای شیعی هستند ایشان با این سه امربصورت عملی تقابل کردند از جمله علامه به حقوق زمان زنان اهتمام بسیاری داشتند و حقوقی را برای ایشان در نظر گرفتند مثلاً زیارت امام علی علیه السلام را که روزهایی را برای این امر اختصاص دادند برخلاف سردمداران غربی که از اقلیت‌های قومی مذهبی سوء استفاده نمودند. علامه با تبیین مبانی حقوق اسلامی اقلیت‌ها در نجف اتحادی بین خانواده‌های یهودی به وجود آوردند که این الگویی می‌شود برای امروز در ایجاد وحدت در بین ادیان و مذاهب اسلامی....علامه بهابادی با عقلگرایان غربی از جمله دکارت معاصر بودند و برخی رسالات ایشان به زبان لاتین ترجمه شده است بررسی اندیشه ایشان و تطبیق آن با دوران معاصر برای ما مهم است چون دوره صفویه شروع جدا شدن تمدن غربی و اسلامی است. در پایان حجه الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی علاوه برتمجید شخصیت علمی و اجتماعی ملاعبدالله بهابادی به بررسی مسئولیت سیاسی ایشان در شهر نجف اشاره کرد و افزود:علامه بهابادی هم درس مقدس اردبیلی بودند و در اواخر دوران تیموریان و شروع صفویان که جریان اخباری گری تند می‌شود مدرسان حوزه پراکنده وبعضی به نجف اشرف رفتند.در آن زمان در نجف حاکمیت دست اهل تسنن بود سفیر ترکیه که عثمانی بود نامه می‌نویسد که نجف از کنترل خارج شده بعد از بررسی، حکم سدانت و تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام را به ایشان می سپارندایشان فردی بسیار دانشمند و وزنه علمی فلسفی و منطقی بودند علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی دارای شخصیت علمی و تاثیرگذار بودند که حتی مانع از درگیری‌های محلی و منطقه‌ای می‌شدند و کارهای علمی و فرهنگی زیادی انجام میدهند که شهر نجف شیعی بودن را حفظ میکند در این زمینه مدیریت موفقی داشتند،ازجمله مدیریت امنیتی ،مدیریت سیاسی ومدیریت علمی و فرهنگی موثر حاصل تلاش ایشان است .لازم به ذکر است سالهای زیادی بیت ملا یعنی خاندان ملا عبدالله ،تولیت حرم مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام را به عهده داشتند.