این کارگاه با هدف آشنایی شرکتکنندگان با کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش و مقالهنویسی توسط خانم ها حیدری و فرهنگیان برای طلاب پایه اول و چهارم برگزار شد که مروری بر مزایا، تواناییها، چالشها و محدودیتهای هوش مصنوعی داشتند و سپس کاربرد عملی آنها را بیان کردند.
در بخش عملی این کارگاه، خانم ها فرهنگیان و حیدری با ارائه مثالهای کاربردی، نحوه استفاده از ChatGPT و Gemini برای یافتن منابع پژوهشی را آموزش دادند و موارد ذیل را از اهم روش ها دانستتند:
_درخواست پیشنهاد منابع علمی بر اساس موضوع مقاله
_درخواست جستجو در پايگاه های داده علمی
_پیشنهاد مقالات و کتاب های مرجع در زمینه های خاص
_استفاده از چکیده و خلاصه سازی منابع
_درخواست برای منابع علمی به روز
_درخواست برای منابع از مجلات و کنفرانس های معتبر
_راهنمایی در انتخاب منابع بر اساس استاندارد های مقاله نویسی
_توصیه ب استفاده از منابع آزاد و دیجیتال
_درخواست برای منابع چند رشته ای
_درخواست برای تحلیل و نقد منابع
در پايان این کارگاه، با ذکر مثالهای عملی، ساختار مقالهنویسی علمی بهصورت کاربردی آموزش داده شد که این موارد را بهعنوان مهمترین روشها معرفی کردند.
_استفاده از پرسش های باز برای تعیین بخش های مقاله
_درخواست برای تجزیه و تحلیل بخش های خاص مقاله
_پیشنهاد ساختار باتوجه ب نوع مقاله
_درخواست برای ایجاد الگو های بخش بندی پیشرفته
_درخواست برای ساختار دهی به مقاله بر اساس مدل های موجود
_درخواست برای پیشنهاد بخش های جدید و نو آورانه
_درخواست برای ارائه ساختار های مختلف
_درخواست برای تحلیل مقالات متشابه و استخراج ساختار آن ها